De Brusselse kunstenaar Pixie Pravda heeft maandagochtend weer een kritisch kunstwerk aan het ruiterstandbeeld van Koning Leopold II aan het Troonplein gehangen. Dat doet hij al voor de derde keer: “Maar ik ben niet van plan om te stoppen voor ik verandering zie."
Brusselse kunstenaar plaatst ‘Woke Up Call’ aan ruiterstandbeeld Leopold II
Deze keer heeft de beeldende kunstenaar een lint rond het standbeeld gespannen alsof het om de perimeter van een misdaadplek gaat. Voor alle duidelijkheid noemt hij de plek een ‘crime scene’. ‘Do not cross’ zegt het lint verder. Pixie Pravda noemt zijn kunstwerk een ‘Woke Up Call’, een verwijzing naar ‘woke’ en wake-upcall. Hij hing om zijn woorden kracht bij te zetten een antieke telefoon aan het ruiterstandbeeld.
De kunstenaar is niet aan zijn proefstuk toe, hij doet dit al voor de derde keer. Midden april hing hij een spiegelend plakkaat met het opschrift STA TUE aan het standbeeld. Een woordspeling in het Frans die het woord voor standbeeld met dat voor doden combineert. Met dat kunstwerk wilde hij burgers en politiek aanzetten tot reflectie over het monument. Daarna zette hij het standbeeld in een tweede actie symbolisch te koop.
Of verplaatsen, of duiding
Met zijn opmerkelijke straatkunst stelt Pixie Pravda vragen over het gebrek aan actie rond het monument voor de Belgische vorst: “Kan dit standbeeld, zonder enige verwijzing naar de gruwelijke erfenis van Leopold, zomaar blijven staan?” vraagt hij zich af. Op Instagram antwoordt hij resoluut: “Het is tijd om dit controversieel monument van een Belgische vorst die verantwoordelijk is voor de dood van 10 miljoen Congolezen, of te verplaatsen, of van de nodige duiding te voorzien.”
Volgens de kunstenaar heeft het gebrek aan actie rond het standbeeld te maken met het aanhoudend politiek gekibbel tussen Brussels staatssecretaris voor Erfgoed Ans Persoons (Vooruit.brussels) en federaal staatssecretaris voor de Regie der Gebouwen Mathieu Michel (MR) anderzijds. “Persoons is verantwoordelijk is voor het actieplan Dekolonisatie van Brussel en hercontextualisatie van de standbeelden. Maar de Regie der Gebouwen is eigenaar van het standbeeld. Discussies tussen hen blokkeren elke vooruitgang.”
Het mag dan al de derde kunstactie zijn van Pixie Pravda, het is waarschijnlijk nog niet de laatste: “Ik ben niet van plan om te stoppen voor ik verandering zie”, laat hij aan BRUZZ weten.
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving , Politiek , Leopold II , standbeeld leopold II , dekolonisering openbare ruimte , Ans Persoons , Mathieu Michel