Op zondag 9 juni trekken we naar de stembus. Daar zijn opnieuw heel wat ‘eerste stemmers’ bij. In de podcast ‘De eerste stem’ laat radiojournalist Margot Otten hen zelf aan het woord. Volg Ella, Romeo en Saya tot op verkiezingsdag.
De eerste stem: 'Sociale media zijn de beste manier om ons te bereiken'
Op minder dan drie weken van de verkiezingen duiken politici overal op. Ze komen naar debatten, markten en scholen. Ze hangen in winkels, aan ruiten of op aanplakborden. Maar ze verschijnen ook op het scherm van je smartphone. Met andere woorden, de laatste rechte lijn naar 9 juni is ingezet. De campagne in ‘full swing’. Maar merken Saya, Ella en Romeo daar eigenlijk wat van?
‘’Ik zie echt nergens posters eigenlijk’’, zucht Ella bijna teleurgesteld. Romeo ziet ze wel en is zich bewust van de impact die de posters op hem hebben. “Alleen al door een poster te zien word je onbewust beïnvloed”, vertelt hij. Saya kreeg een briefje in haar bus van een politicus uit haar wijk. Dat heeft meer impact dan een affiche, want op zo’n poster staat maar weinig info, vindt ze. “Als je een briefje of flyer met uitleg krijgt, weet je tenminste waar iemand voor staat”.
Tegenwoordig bestaat de campagne vooral uit pixels. We scrollen samen door de socialmediafeed van onze drie jonge kiezers. Ella en Romeo krijgen niet veel politici op hun scherm te zien. Maar dat komt ook omdat ze er zelf niet naar zoeken. Ella denkt dat ze haar algoritme heeft misleid. En Romeo die scrolt automatisch door als de post gesponsord is. Saya kreeg er wel al te zien. Zo maakte een filmpje van Vlaams Belang indruk, maar niet op een goede manier. “Het was echt hard, je zag een vechtpartij van mensen met een migratieachtergrond, en dat maakte mij triest”, vertelt Saya, die zelf Congolese roots heeft.
“Ik kan echt niet geloven dat ze daar zo veel geld aan uitgeven”, zegt Ella. De filmpjes hebben op haar, Romeo of Saya geen grote impact. Maar Ella ziet wel dat de partijen die er het meeste geld aan uitgeven (Vlaams Belang en PVDA), het in de peiling erg goed doen. Ze voelen alledrie dat de campagne op sociale media een impact heeft op hoe hun generatie denkt. “Het zorgt voor ‘extremisering’, soms maak ik me daar zorgen over, maar je kan er weinig aan doen dus je hoopt op het beste”, besluit Romeo.
In de volgende en laatste aflevering, trekken Saya, Ella en Romeo naar het stembureau! Hoe voelde dat nu, ‘je stem uitbrengen’? Hoe kijken ze naar de resultaten? Voelen ze zich gehoord? Ontdek het op 11 juni!
De eerste stem
Lees meer over: Samenleving , De eerste stem , brusselkiest2024 , verkiezingen , campagne , social media , first time voters