De luchtverkeerstoren van Skeyes, het vroegere Belgocontrol, en een vliegtuig van Brussels Airlines

| De luchtverkeerstoren van Skeyes, het vroegere Belgocontrol, en een vliegtuig van Brussels Airlines.

Gatz volgt Maron niet in beroep tegen vergunning luchthaven: 'Niet in belang van Brussel'

© BRUZZ
18/04/2024

Brussels minister van Leefmilieu Alain Maron (Ecolo) wil tegen de omgevingsvergunning van Brussels Airport in beroep gaan. Maar Sven Gatz, zijn liberale collega van Financiën en Begroting in de Brusselse regering,gaat daar niet mee akkoord: “Hij heeft voor zijn beurt gesproken.”

Gatz is formeel over de plannen van zijn collega van Ecolo om beroep aan te tekenen tegen de omgevingsvergunning van Brussels Airport: “Dat beroep zal er niet komen. Het is niet in het belang van Brussel.”

Sven Gatz haalt namelijk aan dat de luchthaven belangrijk is voor de hoofdstad: “Ze is van cruciaal belang voor de Brusselse, zelfs voor de Belgische economie. Het is bijvoorbeeld een van de grootste werkgevers voor laaggeschoolde Brusselaars.”

“De luchthaven doet al veel inspanningen. Ze houdt zich aan de regels en procedures, en dat is niet gemakkelijk.”

Sven Gatz

Brussels minister van Financiën

20240410 1885 RAPPORT Gatz

Volgens de liberale minister is het niet fair om de vergunning aan te vechten: “De luchthaven doet al veel inspanningen. Ze houdt zich aan de regels en procedures, en dat is niet gemakkelijk.”

Gatz spreekt over de noodzaak om enerzijds milieu en de strijd tegen geluidsoverlast te verzoenen met economie en tewerkstelling: “Ik ben niet voor de onbeperkte uitbreiding van de luchthaven, ik geef ze geen blanco cheque. Maar we moeten maken dat de luchthaven kan blijven bestaan.”

Geluidsnormen

Het kopstuk van Open VLD wijst bijvoorbeeld op de strenge geluidsnormen die het Brussels gewest oplegt: “Voor mij moeten de vliegtuigen ook stiller worden, maar dat gebeurt al. En als luchtvaartmaatschappijen zich niet aan de geluidsnormen houden, dan betalen ze daarvoor.”

Gatz benadrukt dat Brussel de overlast van de luchthaven niet alleen kan oplossen: “Dit gaat over de hele zone waar over gevlogen wordt. En die omvat Brussel, maar ook delen van Vlaanderen en Wallonië.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving , Milieu , Brussels Airport , Alain Maron , Sven Gatz , omgevingsvergunning , geluidsnormen vliegtuigen

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni