Het kunstwerk ‘Kontexte’ op de Loredana Marchi-brug veroorzaakte opschudding toen het woord ‘negerin’ in grote, lichtgevende letters boven het kanaal verscheen. Jean-François Leconte, secretaris-generaal van Kanal, reageert: '"We hebben te veel respect voor de kunst om er beperkingen aan op te leggen."
Kunstwerk op voetgangersbrug projecteert ongepaste woorden: 'Niet van plan te censureren'
Woensdagnacht was het woord 'negerin' voor even te zien op de gevel de Loredana Marchi fiets- en voetgangersbrug over het kanaal. Het woord maakte deel uit van een kunstopstelling gemaakt door het collectief Lab[au], bestaande uit kunstenaars Els Vermang, Manuel Abendroth en Jérôme Decock.
Via een algoritme vormt het werk aan de lopende band willekeurig nieuwe woorden. Het algoritme combineert daarbij letters tot het een woord herkent. Vervolgens blijft dat woord even lang staan als de tijd die het nam om het te vormen.
Zo geschiedde ook woensdagnacht omstreeks half twee, toen het kunstwerk het woord 'negerin' vormde. Een voorbijganger postte een foto van het gebeuren op X. "Het woord wordt als minachtend en discriminerend ervaren. Niet oké dat een kunstwerk dit soort woorden toont," is te lezen boven de foto. Het voorval roept vragen op rond hoe ver kunst mag gaan in haar dichterlijke vrijheid. Als het aan de passant ligt, komt er een lijst met verbannen woorden waar het algoritme in de toekomst rekening mee moet houden.
"Het is onze roeping om het publiek in contact te brengen met kunstwerken, nooit om ze te wijzigen omdat ze storend kunnen zijn door de vragen die ze oproepen"
secretaris-generaal van kunstcentrum Kanal
Geen beperkingen
Jean-François Leconte, die de secretaris-generaal van Kanal is, viel uit de lucht bij het horen van de commotie rond het kunstwerk, dat verbonden is aan Kanal. Het is de eerste keer dat hij er een klacht over ontvangt. Vanuit Kanal zullen er geen maatregelen genomen worden. Zelfs moesten ze dat willen, want het centrum heeft geen toegang tot het algoritme, dat eigendom is van het kunstcollectief.
Daarnaast heeft Leconte "te veel respect voor de kunstenaars om in te grijpen in de vorm of inhoud van hun werk," vertelt hij aan BRUZZ. "Het is onze roeping om het publiek in contact te brengen met kunstwerken, nooit om ze te wijzigen omdat ze storend kunnen zijn door de vragen die ze oproepen," gaat hij verder.
Het werk, dat woorden uit het Nederlands, Duits en Frans haalt, staat stil bij de ruimtelijke dimensie van taal in het stedelijke landschap. Het gaat over hoe taal verandert onder invloed van hedendaagse technologieën.
Het zou niet de eerste keer zijn dat het kunstwerk een ongepast woord vormt. Zo reageert een X-gebruiker op diezelfde post met een foto waarop Kontexte het woord 'nazi' projecteert.
Lees meer over: Brussel , Brussel-Stad , Sint-Jans-Molenbeek , Samenleving , Kanal Centre Pompidou , Loredana Marchi , Kontexte
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.