Een honderdtal vakbondsleden verzamelden donderdagochtend om 9.00 uur aan de Audi-fabriek in het Brusselse Vorst, ter herdenking van de aankondiging van de sluiting van de Volkswagen-fabriek precies 18 jaar geleden op dezelfde site. De huidige situatie met de nakende sluiting van Audi Brussels doet denken aan de dagen van toen. "Vele collega's beseffen nu pas waar het toen over ging", klinkt het.
Vakbonden verzamelen aan Audi Vorst voor herdenking sluiting Volkswagen-fabriek
Het industrieterrein in Vorst bestaat al sinds 1948, toen onder het toeziend oog van Pierre D'Ieteren - een Belgische importeur en verdeler van wagens. Oorspronkelijk werd de Studebaker Champion er geproduceerd. Vanaf 1954 worden er ook Volkswagen Kevers geassembleerd. Pas in de jaren zeventig neemt Volkswagen daadwerkelijk de leiding van de fabriek op zich. Maar rond de eeuwwisseling wordt de autoproductie van Volkswagen Vorst steeds meer precair.
Tussen 1997 en 2005 produceert Volkswagen Vorst in totaal een zestal modellen, waaronder de VW Passat (stopgezet in 1997), de Seat Toledo (tot 2001), Seat Léon (1998 tot 2000) en de VW Lupo (2000-2005). Vanaf 2004 duikt Audi op in het verhaal en produceert Volkswagen Vorst de Audi A3 en Volkswagenmodellen Polo en Golf. Wanneer Volkswagen in 2006 uiteindelijk beslist om de productie van de Golf en Polo in de Duitse vestigingen Wolfsburg en Zwickau te concentreren, neemt Audi de fabriek in 2007 over.
"Dit symbolische herdenkingsmoment is belangrijk om de oude Volkswagen-arbeiders en de nieuwe Audi-werknemers samen te brengen", zo legt vakbondsman en een van de initiatiefnemers Jan Baetens (ACV) uit. Met het herdenkingsmoment hopen de vakbonden ook een signaal te geven aan de Audi-directie "om dit groot stuk Belgische geschiedenis sereen af te sluiten".
'Geen hoop meer'
Volgens Baetens vallen er heel wat parallellen te trekken met de nakende sluiting van de fabriek, voorzien op 28 februari 2025. Niet in het minst het gegeven dat de sluiting van de fabriek het gevolg is van de verhuis van de productie van de Audi Q8 e-tron. "Het grote verschil is dat de werknemers vandaag geen hoop meer hebben dat ze na de sluiting nog aan de slag zullen zijn." Indertijd hebben de werknemers de overstap van Volkswagen naar Audi kunnen maken, "al hebben degenen die gebleven zijn wel twintig procent van hun loon moeten inleveren".
De aankondiging van de sluiting van Volkswagen bijna twintig jaar geleden was "een complete verrassing" voor arbeider Johnny Saerens. "Het was een hele zware herstructurering en dus ook een bijzonder moeilijke periode voor mij", zo vertelt de arbeider, vandaag aan het werk voor Audi. "Ik had net een kindje gekregen en mijn vrouw en ik hadden ook net een nieuwbouw aangekocht."
'Bijzonder zware klap'
Saerens wijst erop dat het sociaal plan indertijd resulteerde in de doorstart van de fabriek. "Dankzij die basis ben ik hier gebleven. (..) Achttien jaar later is de sluiting van Audi voor mij dan ook een bijzonder zware klap. Ik ben 55 jaar, op die leeftijd ander werk zoeken is niet gemakkelijk." De arbeider hoopt dat "Audi zijn verantwoordelijkheid zal nemen" door een goed sociaal plan uit te werken voor de werknemers. "Niet enkel voor de anciens, maar ook voor de jongeren."
Het vinden van een akkoord tussen directie en vakbond duurt volgens Saerens "veel te lang". "Er moet duidelijkheid komen voor alle werknemers."
Komende week maandag, dinsdag en woensdag staan er nog overlegrondes gepland tussen vakbonden en de Audi-directie, waaronder een gesprek dinsdag over de consultatiefase binnen de wet-Renault en gesprekken maandag en woensdag over het sociaal plan voor de werknemers.
"We gaan ervan uit dat die vergaderingen doorgaan, dat we elkaar recht in de ogen kunnen kijken en dat we zo snel mogelijk met een goed sociaal plan komen."
Vakbondsafgevaardigde voor ACV bij Audi Brussels
"We gaan ervan uit dat die vergaderingen doorgaan, dat we elkaar recht in de ogen kunnen kijken en dat we zo snel mogelijk met een goed sociaal plan komen", vervolgt vakbondsman Baetens. "De directie is verantwoordelijk voor de toekomst van de werknemers. Als het over het sociaal plan gaat, kijken we ook naar de financiële kant van het verhaal."
Verder zegt Baetens dat de vakbonden bij Audi voorlopig nog niet bereid zijn om de consultatiefase in het kader van de wet-Renault af te ronden. Die wet schrijft de procedure voor collectief ontslag voor, een procedure die verloopt in verschillende fasen. "Er is nog te veel onduidelijkheid over details", zo legt Baeten het standpunt van de vakbonden uit.
Audi Brussels
Lees meer over: Vorst , Samenleving , Audi Brussels , Audi Vorst , Volkswagen