WK wielrennen in 2030 in Brussel: ‘Finish zo dicht mogelijk bij stadscentrum’

JB
© BRUZZ
27/09/2024
Updated: 27/09/2024 18.16u

Wat al langer in de lucht hing, is nu ook officieel: in 2030 mag Brussel zich voor het eerst gaststad van het WK wielrennen noemen. Het is de bedoeling dat ook de deelstaten in het Belgische jubileumjaar hun zegje krijgen over het parcours en de aanloop naar de plaatselijke ronden en de finale in de stad. Duidelijk is alvast dat de finishlijn van het WK zo centraal mogelijk moet liggen. “We willen Brussel in al zijn schoonheid tonen.”

Het stond in de sterren geschreven dat een bid voor een WK wielrennen op Belgische bodem op de tweehonderdste verjaardag van ons land zo goed als zegezeker was. Veel concurrentie kreeg de kandidatuur trouwens niet.

En ook omdat Brussel nog nooit eerder het decor vormde voor de strijd om de regenboogtrui, en met het historisch succesvolle WK in Leuven drie jaar geleden in het achterhoofd, werd snel duidelijk dat de Belgische hoofdstad de eenzame koploper was in de race naar het gastheerschap.

Stad Brussel als ‘epicentrum’

In het Zwitserse Zürich, waar de wereldkampioenschappen wielrennen deze week plaatsvinden, kreeg de Brusselse kandidatuur gisteren al groen licht. Op de persconferentie in het Brussels stadhuis vrijdagnamiddag benadrukte Brussels burgemeester Philippe Close (PS) de inbedding van het WK in het jubileumjaar 2030, "wanneer er meer sportieve evenementen in België zullen plaatsvinden".

De aanwezigheid van aftredend premier De Croo, ook al mee op de voorgrond bij de aankondiging van de kandidatuur vorig jaar, verraadde al dat het WK in 2030 een sterke Belgische ondertoon zal hebben. "Er zijn bovendien weinigen in de wereld die koersevenementen kunnen organiseren zoals wij", aldus de eerste minister.

Tomas Van den Spiegel, ceo van organisator Flanders Classics, benadrukt aan BRUZZ die link met de tweehonderdste verjaardag van België in 2030. “Het WK heeft een sterke plaats binnen de initiatieven rond die verjaardag. Het is de bedoeling dat het parcours door de drie gewesten zal lopen, met de stad Brussel als epicentrum.”

De financiering komt dus ook van de drie gewesten en de hoofdstad. Het Brussels Gewest zal zijn bijdrage de komende legislatuur in schijven verlenen. De stad Brussel is van plan om tien miljoen euro te storten op de rekening van wereldwielerorganisatie UCI en volgens Close kan het evenement tot dertig miljoen opleveren.

"De verdere verdeling van de middelen hangt niet alleen af van het parcours, maar ook van de prioriteiten van de nieuwe regeringen"

Tomas Van den Spiegel

ceo Flanders Classics

Tomas Van Den Spiegel, voormalig basketbalspeler en huidig CEO van Flanders Classics,  treedt per direct toe tot de Raad van Bestuur van voetbalclub RSC Anderlecht

De Wever

Omdat de vorming van de verschillende nieuwe regeringen nog volop aan de gang is en ook de samenstelling van het volgende Brusselse stadsbestuur nog onbekend is, blijft het financieel plaatje verder nog wat mistig.

“We voelen ons in ieder geval gesterkt door de stad Brussel, die zich nu al engageerde voor de host city fee. De verdere verdeling van de middelen zal de komende jaren duidelijk moeten worden”, klinkt het bij Van den Spiegel. “Dat hangt niet alleen af van het parcours, maar ook van de prioriteiten van de nieuwe regeringen.”

Het is bijvoorbeeld geen geheim dat formateur Bart De Wever (N-VA) de Vivaldiplannen voor de tweehonderdste verjaardag van België maar al te graag wil downsizen. "Maar het is aan ons om iedereen enthousiast te krijgen voor dit project, al is men in Vlaanderen wat minder enthousiast over België", aldus Flanders Classics-topman Wouter Vandenhaute tijdens het persmoment.

Geen finish aan Atomium

De input van de gewesten zal ook het parcours mee vormgeven. Een schets is er al, maar op basis van hoe de regio’s zich engageren en welke pistes zij naar voren schuiven, zal de lus buiten de hoofdstad uitgestippeld worden.

Het WK in Leuven dient daarvoor sowieso als leidraad. Flanders Classics plant opnieuw een inloopstuk, nu door Vlaanderen en Wallonië, en daarna lokale rondjes, de zogenoemde stadslus. “We willen Brussel in al zijn schoonheid tonen, met oog voor haar landmarks.”

De finishlijn moet zo centraal mogelijk in Brussel liggen. Het Atomium ligt voorlopig niet op tafel. “Maar die opties moeten we nog bestuderen. Er vlamt niet alleen een peloton langs die aankomstlijn, het gaat ook over publiek, hospitality, media, …”

Dat het parcours met een passage langs Schepdaal trouwens een knipoog naar Remco Evenepoel zal bevatten – over zes jaar mag hij dertig kaarsjes uitblazen – lijkt plausibel. Ook een eerbetoon aan Eddy Merckx lijkt aannemelijk. "Er bestaat in ieder geval geen twijfel over dat Brussel genoeg te bieden heeft om er een gevarieerd stadsparcours van te maken", belooft de organisatie.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Sport , WK wielrennen 2030 , Wouter Vandenhaute , burgemeester Philippe Close , Rudi Vervoort , Benoit Hellings , Alexander De Croo , flanders classics

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni