Het nieuwbouwproject The Dock in Anderlecht kreeg een positief advies van gewest en gemeente, maar moet rekening houden met een reeks voorwaarden. Stadsvereniging Inter-Environnement, die opkomt voor het behoud van natuurterreinen, reageert teleurgesteld. "Het Brussels Gewest had het moeras moeten kopen, zoals bij het Moeras van Wiels is gebeurd."
Bouwproject The Dock in Anderlecht krijgt positief advies, maar moet aanpassingen doen
In de overlegcommissie van eind mei kwam een reeks pijnpunten aan bod, waaronder de prijs van de woningen, het gebrek aan 4-slaapkamerwoningen, het feit dat er geen inventaris is gemaakt van de flora en fauna in het gebied. Ook waterbeheer kwam ter sprake en het gebrek aan voorzieningen voor kinderen uit de buurt, zoals een speeltuin of kinderopvang. Dat blijkt uit het verslag van de overlegcommissie dat BRUZZ kon inzien.
In totaal werden 46 bezwaarschriften ingediend. Toch gaven de gemeente Anderlecht en het Brussels Gewest een positief advies. Projectontwikkelaar Vervoordt RE moet wel rekening houden met een reeks voorwaarden. Zo moet hij garanderen dat minstens twintig procent van de appartementen méér dan drie kamers krijgt. Ook moet de investeerder zo’n 10 procent van het terrein reserveren voor een publieke voorziening, denk aan een crèche bijvoorbeeld.
Naast het gebouw zelf zijn er ook aanbevelingen met betrekking tot natuurbehoud en waterbeheer, maar volgens natuurliefhebbers gaan die voorwaarden niet ver genoeg. Ze betreuren dat het terrein, dat ze vergelijken met het Moeras van Wiels of de Friche Josaphat in Schaarbeek, niet integraal beschermd wordt. Het is namelijk het laatste stukje groen rond de Anderlechtse wijk Kuregem.
'Sociale woningen én behoud van moeras'
"Het advies richt zich voornamelijk op het gebouw en het aantal woningen,” zegt Claire Scohier van Inter-Environnement Bruxelles, één van de initiatiefnemers van het protest. "Eén van de voorwaarden is dat tien procent van het gebouw een publiek doel moet hebben. Er zijn te weinig crèches in de wijk, dus dat zou een goede toevoeging zijn. Ook de grote appartementen zijn zeker goed nieuws, maar worden ze betaalbaar?"
Wat de buurt volgens Scohier eigenlijk écht nodig heeft: een crèche, publieke woningen én het behoud van het moeras. Het Brussels Gewest had het terrein bijvoorbeeld kunnen kopen, zoals gebeurde met het Moeras van Wiels. "Men had bijvoorbeeld in de Raymond Vander Bruggenlaan, aan de andere kant van het kanaal, kunen bouwen en de rest van de natuur behouden," zegt Scohier. "De actiecomités zullen zich hiervoor blijven inzetten.”
*tekst gaat verder onder de afbeelding
Zes maanden
“We hebben lang nagedacht over een positief of negatief advies," zegt Anderlechts schepen Susanne Müller-Hübsch (Groen), voorzitter van de overlegcommissie. "Maar we willen het project een kans geven om zich verder te ontwikkelen. Er is nog veel werk te doen: van de kwaliteit van de appartementen tot het grondbeheer en de toegang... Ik denk zelfs dat een openbaar onderzoek opnieuw nodig is."
De gemeente heeft een reeks argumenten die in het voordeel pleiten van de ontwikkelaar. Zo bevindt het project zich op de voormalige Shell-site, een zwaar vervuild gebied. "Je kunt daar niet zomaar een groente- of fruittuin aanleggen,” herinnert de schepen. Het terrein is bovendien in privébezit, er is geen overheid gevonden die het terrein wil kopen. Ook ziet Müller-Hübsch het project als geschikter dan de voorganger, een luxe jachthaven.
De ontwikkelaar heeft nu – zoals de procedure voorschrijft – maximaal zes maanden om een alternatief uit te werken, waarin rekening wordt gehouden met alle voorwaarden. Gewestadministratie urban.brussels zal de vergunning daarna beoordelen.
Lees meer over: Anderlecht , Stedenbouw , The Dock , nieuwbouwproject , Inter-Environnement Bruxelles , kanaal brussel-charleroi
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.