Het openbaar onderzoek voor de heraanleg van de Tervurenlaan is zopas van start gegaan. Het Brussels gewest wil van een deel van de laan een stadsboulevard maken, met minder rijvakken, afgescheiden fietspaden en extra bomen. Het plan komt er na jarenlange discussies met de betrokken gemeenten.
Openbaar onderzoek over veelbesproken heraanleg Tervurenlaan gaat van start
De heraanleg, die betrekking heeft op het ruim één kilometer lange stuk van de Tervurenlaan tussen het Jubelpark en de Leopold II-square, is een behoorlijk controversieel dossier.
Het kostte het Brussels gewest dan ook jaren van discussie met de betrokken gemeenten Etterbeek en Sint-Pieters-Woluwe voor een compromis werd gevonden en een stedenbouwkundige vergunning kon worden aangevraagd. Dat gebeurde in december van vorig jaar. Ondertussen werd de aanvraag nogmaals herwerkt en opnieuw ingediend. Afgelopen vrijdag ging het openbaar onderzoek van start.
Het uitgangspunt voor de heraanleg is de vaststelling dat de majestueuze Tervurenlaan een soort stadssnelweg is geworden waar het voor fietsers behoorlijk onveilig is om langs te rijden. Bedoeling van Brussel Mobiliteit is dan ook om er een groene stadsboulevard van te maken waar fietsers en voetgangers een volwaardige plek krijgen.
Van drie naar twee
Vandaag zijn er nog drie rijvakken in beide richtingen. Dat worden er twee (in beide richtingen) met in het midden een berm met bomen. Voorts komt er in elke richting een door twee bomenrijen afgescheiden fietspad. In totaal zal de laan verfraaid worden met tachtig extra bomen.
Ook komen er drie nieuwe oversteekplekken, telkens met verkeerslichten. Dat moet het voor voetgangers en fietsers een stuk makkelijker maken om zich van de ene kant naar de andere te begeven. De woonwijken aan weerszijden worden op deze manier beter verbonden.
De twee ventwegen met parkeerstroken blijven bestaan maar zullen van rijrichting veranderen. Over het aantal parkeerplekken was grote bezorgdheid van de omwonenden en handelaren. Brussel Mobiliteit belooft nu in het nieuwe plan dat 98 procent behouden blijft.
Lees verder onder de foto.
Het rondpunt aan Merode verdwijnt en wordt vervangen door een kruispunt met lichten. De rotonde Montgomery, nu een plek waar veel ongevallen gebeuren, blijft behouden, maar wordt heraangelegd. Voor de auto’s worden er nog steeds drie rijstroken gereserveerd. Daaromheen komt een met groen afgescheiden ringvormig fietspad en nog een voetgangersring.
De gehele heraanleg zal 11 miljoen euro kosten. Het openbaar onderzoek loopt tot 18 november en de overlegcommissie is gepland voor 28 november.
Buurtcomité: 'Evenwicht is zoek'
Het buurtcomité Montgomery-Tervuren, dat een advocaat ingehuurd heeft over de kwestie, is alvast van plan om van zich te laten horen. Het comité juicht de komst van nieuwe fietspaden toe, maar vindt dat in de huidige plannen het evenwicht zoek is en de auto’s weggeduwd worden ten voordele van de fietsers.
Voor de auto’s blijven in elke richting twee smalle rijstroken over, aldus het comité, wat zal leiden tot gevaarlijke situaties en files.
Voorts is het comité van oordeel dat het project onvoldoende rekening houdt met de erfgoedwaarde van de hele Tervurenlaan, reden waarom ook de Koninklijke Commissie voor Monumenten en Landschappen zich verzet tegen het voorgestelde project van heraanleg.
Lees meer over: Brussel , Etterbeek , Sint-Pieters-Woluwe , Stedenbouw , fietspad tervurenlaan , comité Montgomery-Tervuren , Tervurenlaan
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.