Loungebanken, bloemperken en bredere voetpaden: met de vernieuwde Adolphe Maxlaan is de voetgangerszone in het stadscentrum alweer wat langer. Zaterdagnamiddag zet de Stad Brussel de feestelijke inhuldiging luister bij met een fanfare, speeches en animatie. De stemming bij de handelaars is eerder voorzichtig. “De straat is mooi, maar zal ze niet vooral horeca aantrekken?”
Vernieuwde Adolphe Maxlaan leeft op hoop: 'Het mag een echte winkelstraat worden'
De werkzaamheden in de Adolphe Maxlaan startten vorig jaar, maar nu is de autoluwe laan werkelijk af. Van gevel tot gevel ligt nu een blauwe hardsteen, er zijn 59 hoge en lagere bomen geplant en nagenoeg alle parkeerplaatsen zijn verdwenen - op leveringszones en plaatsen voor gehandicapten na. Ook zijstraten als de Mechelsestraat, Bruidstraat, Finisterraestraat, Nieuwbrug en de Sint-Pietersstraat zijn in dezelfde stijl aangepakt. In totaal verschenen 57 groenzones, acht zitbanken, vijf loungebanken en 87 fietsnietjes in het straatbeeld.
“Ik ben vooral blij dat de werken afgelopen zijn,” zegt uitbater Alessandro Baresi van kostuumzaak AB. “Ik vind de straat zeker mooier en aangenamer dan vroeger. Alleen, er zijn te veel parkeerplaatsen geschrapt. Ik moet mijn klanten met een gloednieuw maatpak helemaal naar de parking van de Inno of onder het De Brouckèreplein sturen,” zucht hij. AB miste het voorbije jaar zestig procent omzet in vergelijking met het jaar voordien, zegt de winkelier. “Dat de Stad ons door dat verlies heeft geduwd, vlak na de moeilijke covidjaren, vind ik onbegrijpelijk.” (Lees verder onder de foto)
“Ik hoop op minder leegstand. Voor mij zou het fijn zijn als dit een echte winkelstraat wordt”
Ook bij andere zaken klagen ze over omzetverlies. Tot boven de helft van een normaal jaar in kledingzaak Sarah & Georgia, zegt uitbater Vasile Celeapca daar, of toch zeker “lange tijd minder klanten”, zegt verkoper Aqil Rachime van de minisupermarkt op huisnummer 132. “Ik vind de planten nu wel mooi en houd van de nieuwe schommelbanken. Al zag ik dat er al eentje gebroken is”, lacht hij. (Lees verder onder de foto's)
De banken staan er nog maar een paar dagen en inderdaad, wat verderop zijn werknemers een ketting al aan het herstellen. “Verder zie ik toch heel wat wildparkeerders op de leveringszones. Onze leveranciers kunnen dikwijls niet parkeren en het lijkt erop dat de politie weinig kan doen.”
Wildparkeerders
Die onduidelijkheid ziet ook François Chladiuk van de Western Shop, die cowboykleding verkoopt. “Niemand snapt er iets van. Je mag er niet staan, maar de parkeerborden lijken te zeggen dat het een betalende zone is. Mijn leveranciers moeten dan in het midden van de straat parkeren,” zegt hij. Hij vraagt zich ook af waar grote bussen toeristen nu zullen parkeren. Verder vindt Chladiuk de nieuwe loungebanken in de straat maar niets. “Veel geld voor niks,” zucht hij. “Ik weet al dat er ’s nachts dakloze mensen op zullen komen slapen, die dan weer in de bloembakken zullen plassen. Maar goed, het is mooi. Dat geef ik toe.”
Chladiuk verloor het voorbije jaar trouwens amper omzet, maar de Western Shop is als speciaalzaak dan ook uniek in ons land. “Ik snap dat de kostuumwinkels meer concurrentie ervaren,” zegt hij. “Ik hoop vooral op minder leegstand en meer nieuwe spelers. Voor mij zou het fijn zijn als dit een echte winkelstraat wordt.”
Het pand naast zijn Western Shop staat al bijna vier jaar leeg. Ook bij sneakerwinkel Solebox, al zo’n vijf jaar in de straat, hopen ze op meer winkels. “Want vandaag blijven mensen toch vooral in de Nieuwstraat hangen,” zegt verkoper Adrien Buno daar. In de Adolphe Maxlaan zie je vandaag nog zo’n tiental lege vitrines.
Koffiebar
En toch zijn er nieuwkomers op komst. Zo streek hotelketen The Usual begin deze week neer op nummer 107 – waar vroeger het Maxhotel huisde. “Dat was een budgetketen, terwijl wij voor vier sterren gaan,” vertelt manager-on-duty Louise Deslypere. Het hotel heeft een ontbijt- en koffiebar op het gelijkvloers, ook toegankelijk voor wie niet in het hotel verblijft. “En via ons schuifraam langs de straatkant bieden we ook koffies on-the-go aan,” zegt Deslypere. Binnen zitten vooral jonge telewerkers met hun laptop.
Het is meteen een eerste, nieuwe horecaspeler in de Adolphe Maxlaan. Net waar kostuumverkoper Alessandro Baresi voor vreest. “We hebben dat al gezien in de Anneessenswijk: van zodra de straten daar autoluw werden, verdwenen de winkels en kwamen er restaurants,” zegt hij.
Naast de McDonald’s in de laan zou volgens Aqil Rachime van de minisupermarkt een grote broodjeszaak komen. En naast de Franse keten O’Tacos opent binnenkort een Italiaans concept, valt te lezen op de vitrine.
Ook nieuw: een zoveelste seksshop. “Ik ben tevreden met de herinrichting van de laan, want zo is er veel meer passage van voetgangers. Mijn klanten zijn vaak toeristen,” zegt uitbater Hamdi Caliskan van de gloednieuwe Love Shop naast hotel The Usual. Hij had al een eerste seksshop in de laan, maar deze tweede zaak moet een “echte boetiek” worden, zegt hij, met wat meer lingerie bijvoorbeeld.
Het enige waar Caliskan wat bezorgd over is, zijn jongeren die op de loungebanken komen schommelen. “Daarvoor zijn ze echt niet bedoeld,” benadrukt hij.
Inhuldiging
Afwachten dus wat de laan de komende jaren brengt, zeggen de vaste winkeliers. “Het wordt een testjaar,” besluit Alessandro Baresi. “De bredere voetpaden kunnen ons zeker zichtbaarder maken,” zegt Adrien Buno van Solebox. “Ik heb nieuwe hoop,” zegt Vasile Celeapca van kledingzaak Sarah & Georgia dan weer. “Veel van mijn klanten komen nu toch al met de trein. Sinds de covidcrisis zijn heel wat zaken hier gesloten, maar het begint te beteren.”
Bevoegd schepen voor Stedenbouw Anaïs Maes (Vooruit) is naar eigen zeggen overtuigd “dat Brusselaars en bezoekers de laan zullen herontdekken en de kwaliteit van de lokale handel zal bevorderen,” zegt ze in een eerste reactie op de heraanleg. “Hiermee zetten we een nieuwe stap in de richting van een veerkrachtige stad. Nieuwe bomen en talrijke groenzones zullen voor verkoeling zorgen tijdens hete dagen,” zegt Maes. “Het nieuwe kader doet de architecturale parels in deze statige laan terug alle eer aan. Wandelaars en shoppers zullen nu echt kunnen genieten van een stillere openbare ruimte met veel plaats voor ontmoeting, terrasjes en natuur.”
De Stad Brussel plant deze zaterdagmiddag nog een feestelijke optocht met fanfare en steltenlopers, maar ook workshops zoals vliegers maken of blauwe hardsteen slijpen. Alle straatstenen komen trouwens uit Belgische steengroeves en zijn wat groter dan de stenen in de rest van de voetgangerszone. “Ik moet zeggen, dat heeft me gerustgesteld,” zegt cowboy François Chladiuk, want die komen minder snel los. “Bij het woord autovrij was ik eerst tegen, maar nu zie ik dat het goed is gedaan.”
Lees meer over: Brussel-Stad , Stedenbouw , Adolphe Maxlaan , voetgangerszone
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.