Voorzitter Anderlechtse Haard breekt lans voor autoverkeer op Marchantbrug

Matisse Van der Haegen
© BRUZZ
15/03/2024
Updated: 22/03/2024 18.25u

De plannen van minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) voor de bouw van een autovrije Pierre Marchantbrug zijn niet naar de zin van de Anderlechtse PS-fractieleider en voorzitter van de Anderlechtse Haard Lotfi Mostefa. "Dit zorgt voor onnodige omleidingen en vertragingen."

Al sinds 2014 is de Pierre Marchantbrug dicht voor autoverkeer omdat hij instabiel is. Sindsdien wordt de brug alleen nog gebruikt door fietsers en voetgangers.

Het Brussels Gewest heeft al langer plannen om een nieuwe autovrije brug te bouwen, al is dat niet naar de zin van de gemeente Anderlecht.

Ook de gewestelijke stedenbouwkundige administratie urban.brussels stelde al dat de hulpdiensten en het openbaar vervoer de Marchantbrug wél zouden moeten kunnen gebruiken, en dat er - indien nodig - in de toekomst ook lokaal gemotoriseerd verkeer over zou moeten kunnen.

Daarop werden de plannen van het gewest recent licht gewijzigd. De configuratie van de brug laat nu het gebruik door de hulpdiensten toe door middel van verzinkbare paaltjes aan de uiteinden van de brug. Daarnaast is het mogelijk om de brug potentieel open te stellen voor lokaal auto- en vrachtverkeer al is dat "momenteel niet aan de orde", verklaarde Van den Brandt in februari.

Biestebroekwijk

Voor Mostefa schiet die wijziging echter nog steeds schromelijk tekort. Hij wil de brug zo snel mogelijk openstellen voor alle vervoersvormen, zo schrijft hij in een brief aan de minister en legt hij uit aan BRUZZ.

"We mogen een wijk van 12.000 bewoners niet isoleren."

Lotfi Mostefa

PS-fractieleider Anderlecht en voorzitter van de Anderlechtse Haard

Mostefa wijst daarbij op de Biestebroekwijk die in volle expansie is en binnenkort de thuishaven moet worden van zo’n 15.000 nieuwe bewoners. “We mogen hen niet isoleren”, klinkt het. “Het sluiten van de brug voor autoverkeer zal leiden tot heel wat onnodige omleidingen en vertragingen.”

Petitie

Daarbovenop plant de Anderlechtse Haard er ook te investeren in 400 sociale woningen waarvan er 200 reeds in aanbouw zijn. “Een slechtere bereikbaarheid zal onze dienstverlening in de regio echter ondermijnen", klinkt het.

Mostefa vindt ook dat Van den Brandt rekening heeft te houden met een petitie van het Comité Non au Plan Good Move Anderlecht die pleit voor een brug die open is voor alle vervoersmiddelen. Net geen 4.000 mensen zetten hier inmiddels hun handtekening onder.

"Kijk, ik ben zeker niet tegen voetgangers en fietsen, maar deze brug moet voor iedereen toegankelijk zijn. Er moet een compromis gevonden worden. Wij zijn daarnaast ook vragende partij om andere specifieke bruggen te creëren specifiek voor voetgangers en fietsers naar het voorbeeld van Molenbeek."

Het openbaar onderzoek naar de vernieuwde plannen voor de Pierre Marchantbrug ging vorige week van start en loopt nog tot 15 maart.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Anderlecht , Stedenbouw , Anderlechtse Haard , Lotfi Mostefa

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni