Het wetenschappelijke tijdschrift Brussels Studies stelt voor om een intendant aan te stellen die de voetgangerszone in goede banen moet leiden. Die intendant moet in staat zijn om de werken te coördineren, het overleg tussen de verschillende partners te organiseren en moet toezien op de realisatie van de hele zone.
Het tijdschrift ziet de komst van een intendant, een coördinator "met een erkende legitimiteit en autoriteit", als een belangrijke factor in het slagen van de voetgangerszone. Die intendant moet het overleg tussen de verschillende betrokken partijen en overheden coördineren en toezien op de realisatie van het project.
Er moet ook een zogenaamde kwaliteitskamer komen, die bestaat uit erkende experts en vertegenwoordigers van de verschillende betrokken beleidsniveaus, zoals de Stad, het federale investeringsfonds Beliris en het Gewest.
De onderzoekers verwijzen naar succesverhalen uit Amsterdam, Antwerpen en Zürich die met een soortgelijk systeem succesvolle voetgangerszones hebben ontwikkeld.
"Ervaringen uit binnen- en buitenland tonen dat voetgangerszones de openbare ruimte fundamenteel en in positieve zin kunnen transformeren, door hun impact op sociale, economische, ecologische en culturele aspecten," klinkt het.
Vier denkpistes
De onderzoekers van Brussels Studies stellen ook vier denkpistes voor om het debat rond de voetgangerszone uit het slop te halen.
De Stad Brussel moet eerst en vooral zijn ambities over de herbestemming van de publieke ruimte verduidelijken. Daarnaast moet de zone ook duidelijk gelinkt worden aan andere projecten op stads- of gewestniveau, zoals de vernieuwing van de kanaalzone of de geplande ontwikkeling aan het Zuidstation.
De Stad moet ook werk maken van de populariteit van het project. Het stadsbestuur moet beter te informeren en duidelijker communiceren. Bovendien moet er veel meer plaats komen voor participatie en coproductie. Burgers en bedrijven moeten met andere woorden actiever betrokken worden bij de invulling van de voetgangerszone.
Tenslotte moet de Stad de voetgangerszone beter linken aan een breder mobiliteitsplaatje. De voetgangerszone mag volgens de onderzoekers niet los gezien worden van een veranderende stedelijke mobiliteit, die minder plaats laat aan auto's en meer aan fietsers, voetgangers en het openbaar vervoer.
De volledige lijst van aanbevelingen staan gepubliceerd in de laatste editie van Brussels Studies.
Lees meer over: Brussel-Stad , actua , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.