Met bijna 7 miljoen overnachtingen hebben de Brusselse hotels vorig jaar een recordaantal toeristen ontvangen. Er trokken tien procent meer toeristen naar Brussel dan in 2017. "En we gaan ervan uit dat een evenement als de Grand Départ van afgelopen weekend voor een nieuwe boost zal zorgen", klinkt het bij Visit.Brussels.
Toerisme in Brussel herleeft
In totaal telde Statbel vorig jaar ruim 17,5 miljoen toeristen in ons land. Zij waren samen goed voor 41.320.284 overnachtingen, een recordhoogte. In Brussel ging het om 6.993.061 overnachtingen, goed voor tien procent meer gevulde kamers dan in 2017.
“Brussel is duidelijk een hippe bestemming voor steeds meer mensen”, zegt woordvoerder Jeroen Roppe van Visit.Brussels. “Onze campagne ‘Take me to Brussels!’ na de aanslagen heeft een enorm effect gehad, en we gaan ervan uit dat een evenement als de Grand Départ van afgelopen weekend voor een nieuwe boost zal zorgen.”
Over dat effect van de Tour is het nog wachten op concrete cijfers, laat de Brussels Hotel Association (BHA) weten. “De inhaalbeweging die we nu zien, is te danken aan regionale en federale campagnes, maar ook de investeringen door de hotels zelf”, zegt woordvoerder Rodolphe Van Weyenberg. “Brussel heeft haar toeristische plek op de wereldkaart teruggevonden omdat we goed aan het imago hebben gewerkt. We moeten die inspanningen nu ook blijven verderzetten.”
Op naar 10 miljoen
Na de aanslagen van 22 maart 2016 was het toerisme zowel in Brussel als daarbuiten fors gedaald: in heel België telden de hotels bijna 2 miljoen minder overnachtingen dan in 2015. Intussen zijn die cijfers opnieuw opgekrikt en doet Brussel het zelfs beter dan voordien.
Bij visit.brussels willen ze de opmars nog verderzetten. “Wij dromen van 10 miljoen overnachtingen per jaar in 2020”, zegt Roppe. Via gerichte campagnes acht hij dat ook mogelijk. “We werken de laatste jaren veel vaker samen met buitenlandse reisbureaus, wat we voor 2016 nog niet deden.” Dat zorgt vooral voor veel toeristen uit India, Japan, de Verenigde Staten en China. Ook meer en meer Europeanen vinden de weg naar Brussel.
'We werken de laatste jaren steeds vaker samen met buitenlandse reisbureaus'
Behalve campagnes zetten ook een aantal evenementen Brussel op de kaart bij toeristen. Het stripfestival in september lokt veel Fransen, het Bright Festival in februari is populair bij Italianen, en de helft van de Brussels Pride bestaat uit toeristen. “Het toerisme zit wereldwijd in de lift, mensen gaan vaker op reis”, zegt Roppe, “Wij profiteren daar mee van door onze centrale ligging.”
Naast Brussel slaagt vooral Vlaanderen erin om heel wat toeristen aan te trekken naar ons land, met vorig jaar ruim 26 miljoen overnachtingen. Dat zijn er 7 procent meer dan het jaar ervoor. In Wallonië ging het om iets meer dan 8 miljoen overnachtingen, een kleine 5 procent groei.
Lees meer over: Brussel , actua , statbel , Brusselse hotelsector
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.