Benjamin Dalle en partijvoorzitter Sammy Mahdi (CD&V)

Belgaimage/PhotoNews. Montage: BRUZZ

| Benjamin Dalle en partijvoorzitter Sammy Mahdi (CD&V)

Benjamin Dalle tikt eigen partijvoorzitter op de vingers: ‘Wij zijn vóór de zone 30’

© BRUZZ
05/06/2024

De zone 30 in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest mag voor CD&V-voorzitter Sammy Mahdi afgeschaft worden. Dat zei hij in een interview met RTL info hoewel zijn partij al sinds jaar en dag voorstander is van de maximumsnelheid.

"Op de maximumsnelheid van 30 kilometer per uur moeten we terugkomen en ook de lage-emissiezones moeten we in vraag stellen”, verklaarde Mahdi zo’n twee weken terug in Rendez-vous, het actuaprogramma van Christophe Deborsu op RTL info. Opvallend want de CD&V was al lang voor invoering van de maatregel in 2021 een voorvechter van de zone 30. Voormalig staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets verklaarde in 2019 zelfs dat haar partij dit al ruim 2 jaar geleden had voorgesteld.

Die discrepantie merkte ook Vooruit-politica Hannelore Goeman op die het fragment maandag deelde op X. “Enerzijds zijn we voor verkeersveiligheid. Anderzijds willen we de zone 30 afschaffen in Brussel. Stop de tsjeverij”, klonk het. Ook uit groene hoek kreeg Mahdi de wind van voren. “De voorzitter van CD&V wil de Brusselse Zone 30 en de lage emissiezone dus terugdraaien. Maatregelen die (kinder)levens redden, onbegrijpelijk voor een partij die zich gezinspartij noemt”, schreef minister Elke Van den Brandt (Groen).

20211006 1770 automatische snelheidsbeperking Zone 30 1

Leefbaarheid

Minister van Brussel Benjamin Dalle corrigeerde uiteindelijk zijn voorzitter. “Ons standpunt is duidelijk: wij zijn voor de zone 30 in Brussel, want dat draagt bij aan de verkeersveiligheid en leefbaarheid van onze stad. Dat is al jaren ons standpunt en blijft ook zo.”

Anton Schuurmans, gemeenteraadslid voor CD&V in Schaarbeek, voegt daar nog aan toe dat schepen Denis Grimberghs (CDH-CD&V) in 2018 al besloot om de algemene zone 30 in te voeren in Schaarbeek.

De algemene zone 30 in Brussel werd op januari 2021 ingevoerd en geldt sindsdien overal in het gewest tenzij anders aangegeven. Het doel was om de veiligheid van alle weggebruikers te verhogen, het verkeer rustiger te maken en de geluidsoverlast te verminderen. De maatregel werpt zijn vruchten af zo toont het dalende aantal verkeersongevallen.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni