Brussel kiest: drie jaar zone 30, een grote stap voor de verkeersveiligheid?

08/05/2024

Op 1 januari 2021 werd de algemene zone 30 in Brussel ingevoerd. Overal geldt sindsdien de maximumsnelheid van 30 km/uur, tenzij anders aangegeven. Intussen zijn we drie jaar verder. Heeft die maatregel onze stad nu veiliger gemaakt?

Brussel Kiest: de grootste uitdagingen in zes afleveringen

Naar aanleiding van de verkiezingen van 9 juni 2024 focust BRUZZ de komende weken in zes afleveringen op de grootste uitdagingen van Brussel. Te beginnen met: de centen. Check de debatten met politici en experts over de thema’s online, op televisie en op radio.

Uit cijfers van Brussel Mobiliteit en verkeersinstituut Vias blijkt effectief dat wie in Brussel met de auto rijdt, dat tegenwoordig trager doet. Waar automobilisten in 2020, in wat toen nog zone 50 was, gemiddeld 34 km/u reden, is dat nu 30 km/u. En waar al een zone 30 bestond, is dat gemiddelde ook gedaald, van 29 km/u naar 27 km/u.

Maar op bijvoorbeeld de Pantheonlaan in Koekelberg wordt toch nog vaak veel te snel gereden. In de periode tussen juli 2022 en juli 2023 vonden daar maar liefst twaalf ongevallen plaats.

"Het is een rechte baan en dat nodigt uit om heel snel te rijden. 's Nachts bijvoorbeeld is dat echt een probleem", zegt Simon Steverlinck van vzw Heroes For Zero. "Het feit dat hier een flitspaal staat bewijst het punt dat hier te snel wordt gereden. Het feit werd ook al meermaals aangeklaagd door de bewoners."

*lees verder onder video

'Meer nodig'

BRUZZ nam zelf de proef op de som in een willekeurige straat waar zone 30 geldt. Gedurende tien minuten meten we in twee richtingen de snelheid van voorbijrijdende auto's. Van de 46 passerende voertuigen reden er volgens onze apparatuur 16 wagens te snel. Maar door de tolerantiemarge van 6 km/u krijg je in de praktijk dan ook pas een boete vanaf 37 km/u.

Volgens Stef Willems, woordvoerder van verkeersinstituut Vias, is er meer nodig. "Het volstaat niet om gewoon een bordje met zone 30 te plaatsen en te denken dat de cijfers vanzelf gaan dalen. Als je duidelijk maakt dat wanneer je te snel rijdt je een boete zal krijgen, zorgt dat ervoor dat mensen hun snelheid zullen aanpassen."

Willems wijst ook op het grote aantal gedaalde verkeersongevallen met doden en gewonden: dat lag in 2023 negen procent lager dan een jaar eerder. "Je hebt dubbel zoveel kans dat een voetganger overlijdt wanneer die aangereden wordt met 40 km/u dan wanneer die snelheid 10 km/u lager ligt. Die tien kilometer per uur lijkt voor een automobilist misschien niet veel, maar het kan een wezenlijk verschil betekenen."

Toch is enige voorzichtigheid geboden. Door de coronaperiode zijn de cijfers namelijk niet altijd representatief om te vergelijken. Al is het nog tot juni wachten op definitieve cijfers van Statbel.

'De wagen is het makkelijkste slachtoffer'

Ligt de Brusselaar wakker van verkeersveiligheid? We vroegen het aan enkele voorbijgangers:

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel kiest: Brussels parlement , Brussel kiest: ademruimte , zone 30

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni