Wie Oudergem zegt, zegt Défi. Wie Défi zegt, zegt: zwaar politiek onweer. Houdt burgemeester Sophie de Vos stand, ondanks het gebrek aan nationaal enthousiasme rond haar partij?
Saskia Vanderstichele
| Het viaduct van Oudergem.
Vier vragen over Oudergem
Belangrijkste verwezenlijking? Het burgerbudget maakte twee keer een half miljoen euro vrij. Voor zo’n kleine gemeente mag dat uniek genoemd worden. Op vraag van burgers werd een muziekkiosk geïnstalleerd, een zentuin aangelegd naar Japans voorbeeld en kozen kinderen voor een uitbreiding van de manga-collectie van de Franstalige bibliotheek.
Grootste mislukking? Gebrek aan ambitie op het vlak van mobiliteit en openbare ruimte, klinkt het niet alleen bij meerderheidsfractie Ecolo, maar ook bij oppositiepartij PS. Dat gaat voor de socialisten niet alleen over de omgeving van het Herrmann-Debrouxviaduct, maar ook om beter beveiligde fietspaden, schoolstraten installeren en investeren in gezellige pleintjes waar burgers elkaar kunnen ontmoeten.
Houding jegens Nederlands? Volgens oud-schepen Dirk Hoornaert gaat de positie van het Nederlands achteruit in de gemeente. Hij ziet kleine taalfouten van de gemeente als symptoom van een groter probleem: ook de ambtenaren zijn het Nederlands niet altijd machtig. Schepen Lieve Jorens (Groen) erkent die fouten, maar benadrukt dat er in principe altijd een Nederlandstalige ambtenaar zou moeten zijn. De gemeente investeert in Nederlandstalig onderwijs, bijvoorbeeld door de uitbreiding van immersieschool Pré des Agneaux.
Waarmee kwam de gemeente nog in het nieuws? In Oudergem zijn 120 mensen, onder wie 40 kinderen, in een voormalig Chinese consulaat op de Vorstlaan neergestreken. De groep, voornamelijk Oost-Europeanen, kraakte het pand maandenlang. Burgemeester Sophie de Vos probeerde China te overtuigen een uitzettingsbevel te maken, maar dat bleek geen evidentie. Uiteindelijk werd de groep na enkele maanden uitgezet. Niet veel later werd een nieuw kraakpand gevonden aan Herrmann-Debroux.
Oudergem roept bij velen het beeld op van de E411 en het Herrmann-Debrouxviaduct. Bewoners weten wel beter: zij gaan sporten in het Zoniënwoud en wandelen over het pad langs de oude spoorlijn, waar niets van de verkeersdrukte te merken valt.
De leefbaarheid van de residentiële gemeente stond daarom ook centraal in het akkoord tussen Défi (decennialang aan de macht) en Groen-Ecolo, met een aantal concrete realisaties in die richting. Denk aan veiligere schoolomgevingen, een circulatieplan voor de Vogelzangwijk, en de voltooiing van de renovatie van de priorij van het Rood Klooster. Daarnaast kregen 62 burgerprojecten subsidies voor sociale, culturele en ecologische initiatieven.
Gevoelig door de E411 die Oudergem in twee splitst, speelde de gemeente een actieve rol in mobiliteitsdebatten: zo verzette ze zich tegen Vlaanderen en de sluiting van het Leonardkruispunt om zo sluipverkeer te voorkomen. Ook ging de meerderheid akkoord met het gewestelijke ontwikkelingsplan Herrmann-Debroux, maar ze stelde een reeks voorwaarden. De gemeente is nog steeds vragende partij voor de afbraak van het viaduct.
"Oudergem was tot voor kort 'een dorp in de stad', maar we zien steeds meer 'de stad in het dorp': een duidelijke terugtrekking van de natuur en de toename van de bouw van chique woningen. Gelukkig bestaat er in de wijken nog echt en warm menselijk contact"
Vrijwilliger Le Comité de Quartier du Vieux-Sainte-Anne
Volgens afzwaaiend schepen Lieve Jorens (Groen) heeft de coalitie echter kansen laten liggen op het vlak van verkeersveiligheid. Zelfs zonder concrete plannen voor de afbraak van het viaduct, waren er quick wins mogelijk om de verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers rond het viaduct te verbeteren.
Défi haalde onder oud-burgemeester Didier Gosuin tijdens de vorige verkiezingen een absolute meerderheid met 19 van de 31 zetels. Défi vroeg Ecolo-Groen mee aan boord, die in 2018 de tweede grootste partij werd met 8 zetels. Het is de vraag of de kiezer Défi (en de opvolger van Gosuin: Sophie de Vos, die in 2022 aantrad) opnieuw zal belonen voor zijn financiële beleid en lage opcentiemen, en voorbij de nationale perikelen rond de partij kan kijken.
Indien dat scenario zich voltrekt, luidt de vraag wie de nieuwe coalitiepartner wordt van Défi. Na de vorige verkiezingen was Groen met 8 zetels de meest logische keuze als coalitiepartner, aangezien dat de tweede grootste partij was.
Als de kaarten op dezelfde manier verdeeld worden, wil Groen graag deel uitmaken van de meerderheid, maar onder voorwaarden. De partij wil meer invloed uitoefenen op het beleid, bijvoorbeeld door extra schepenmandaten te krijgen of door de bevoegdheden Mobiliteit of Openbare Ruimte in handen te krijgen. Daarnaast is ook de lijst MR-Les Engagés-VLD-CD&V, met stemmenkanon Valérie Glatigny als kopvrouw een kanshebber om deel te nemen aan de coalitie. Vlaming Philippe Adriaenssens (Open VLD) staat er op een interessante vierde plaats.
PS Oudergem ambieert ook een zitje in de meerderheid, maar het blijft afwachten of de socialisten dit keer meer dan één zetel kunnen veroveren.
Gemeenteanalyses
Lees meer over: Oudergem , Oudergem kiest , Politiek , Gemeenteanalyses , gemeenteraadsverkiezingen 2024 , Herrmann-Debrouxviaduct , Défi , Rood Klooster
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.