In de laatste rechte lijn naar de gemeenteraadsverkiezingen neemt BRUZZ voor elk van de negentien gemeenten een groot dossier onder de loep. In Ukkel zorgde de sluiting van het Ter Kamerenbos voor het verkeer voor ophef. Een maatregel van Brussel-Stad die met succes werd aangevochten door het gemeentebestuur. Al wil huidig burgemeester Boris Dilliès (MR) graag nog een stapje verder gaan.
Gedeeltelijke sluiting Ter Kamerenbos blijft discussiepunt tussen Ukkel en Stad Brussel
Met een oppervlakte van bijna 23 vierkante kilometer is Ukkel de op één na grootste gemeente in het Brussels Gewest. Er wonen naar schatting ruim 86.000 inwoners. Vooral mobiliteit bleek voor hen tijdens de afgelopen legislatuur een heikel punt. Zo trad de gemeente streng op tegen rondslingerende deelsteps door ze in beslag te nemen en boetes uit te delen aan de operatoren.
De gemeente haalde ook het nieuws met het politieoptreden tijdens pro-Palestijnse betogingen aan de Israëlische ambassade, en met het stormweer dat een baby het leven kostte in het Wolvendaalpark. Maar vooral de gedeeltelijke sluiting van het Ter Kamerenbos voor het verkeer bleek een doorn in het oog voor burgemeester Boris Dilliès (MR).
Rechtbank
De maatregel om het Ter Kamerenbos deels af te sluiten, werd in 2020 ingevoerd op initiatief van Brussel-Stad, aangezien het bos op haar grondgebied ligt. Oorspronkelijk voorzag het plan enkel gemotoriseerd verkeer op de Dianalaan. De rest van het park werd afgesloten, met uitzondering van MIVB- en schoolbussen op de Bosvoordselaan.
Nog tijdens de eerste testfase van het plan stapte de Ukkelse meerderheid naar de rechtbank, voornamelijk uit vrees dat de sluiting van de zuidelijke lus in het park de luchtvervuiling en verkeersdruk in de nabijgelegen wijken in hun gemeente zou doen toenemen. De fractie van Mobiliteitsschepen Thibaud Wyngaard (Ecolo) steunde de keuze van de burgemeester niet.
Uiteindelijk oordeelde de rechtbank van eerste aanleg dat de sluiting van het Ter Kamerenbos onwettig was. De zuidelijke lus in het park moest openblijven. Sinds het vonnis werd bevestigd door het Hof van Beroep van Brussel geldt een circulatieplan, naast een volledige sluiting van het bos tijdens de weekends en op feestdagen.
Onvrede
Toch leidt de huidige situatie nog steeds tot onvrede bij de buurtbewoners. “Het verkeer moet nu voornamelijk langs de Waterloosesteenweg passeren, waardoor het heel druk geworden is,” zegt jurist Régis D’Hondt. Hij staat de omwonenden juridisch bij. “Ook aan de Terhulpsesteenweg is het regelmatig aanschuiven. Sommige chauffeurs kiezen als gevolg voor de kleinere wegen, wat daar dan ook voor extra verkeersdruk zorgt. De mensen zijn het beu.”
Volgens D’Hondt raken de mensen in het zuiden van Brussel door de aanpassingen steeds meer afgesneden van het centrum. “Ze geraken er toch niet meer. Sommigen gaan tegenwoordig liever naar Waterloo, dat makkelijker te bereiken is.”
Burgemeester Dilliès gaf eerder al te kennen dat hij het hier niet zal bij laten. In 2021 nam de gemeente een advocaat onder de arm die moest onderzoeken of ook de westelijke lus in het park kon heropenen. Die procedure loopt momenteel nog. Parallel voert een studiebureau een onderzoek naar de toekomst van het verkeer in het Ter Kamerenbos. MR vertrouwt op de juridische piste, Ecolo-Groen wacht liever de resultaten van de studie af.
Absolute meerderheid
Wat de huidige meerderheid betreft, lijkt het erop dat er het een en ander zal verschuiven. MR liet eerder weten samen op te zullen komen met Open VLD en Défi. Die laatste partij zetelt momenteel in de oppositie. Doel is om een absolute meerderheid binnen te halen. Huidig schepen Daniel Hublet vervoegde alvast de rangen van de burgemeesterlijst als onafhankelijke, en trok de deur van Les Engagés achter zich dicht.
Gekeken naar de resultaten in 2018, is dat mathematisch mogelijk. Beide partijen haalden toen samen 22 zetels van de 43 binnen. In het traditioneel liberale bastion Ukkel slaagde MR er in juni ook in met 26 procent van de stemmen aan de haal te gaan, al daalde Défi wel lichtjes.
De grootste uitdager van Dilliès lijkt ecologist Thibaud Wyngaard te zijn. Hij is kandidaat-burgemeester “indien de gelegenheid zich voordoet,” en hoopt tot de twee grootste partijen in Ukkel te behoren. Vraag is of dat haalbaar zal zijn. Op 9 juni kreeg Ecolo bijna 10 procent minder stemmen vergeleken met 2019. Groen-intimi denken wel dat “meerdere mensen lokaal anders zullen stemmen dan regionaal.”
Nederlandstalige kiezers
Dat er geen lijst van PTB opkomt tijdens de lokale verkiezingen in Ukkel kan mogelijk een impact hebben op de uitslag. Bij de regionale verkiezingen haalde de partij iets meer dan 15 procent van de stemmen binnen in dat kanton. Hun kiezers zullen vermoedelijk opteren voor partijen aan de linkerzijde van het politieke spectrum, zijnde PS of Ecolo.
Bij PS staat Bernard Hayette opnieuw op plek een, maar in 2018 wisten de socialisten er slechts drie zetels te bemachtigen. Elisabeth Degryse trekt de lijst van Les Engagés. Maar hoe ze haar functie als minister-president van de Franse gemeenschapsregering zou verzoenen met een lokaal mandaat, is nog niet geheel duidelijk.
En dan rest er nog Uccle En Avant. In 2018 zorgde de partij voor een verrassing door drie zetels binnen te halen. Lijsttrekker Marc Cools, die de MR verliet, was toen wel net aftredend schepen. Vraag blijft dus of de partij na zes jaar in de oppositie een soortgelijk resultaat kan neerzetten.
Tot slot komt ook de N-VA op in Ukkel met zes kandidaten. Voor hen kan het moeilijk worden een zetel binnen te halen, aangezien de vijver met Nederlandstalige kiezers beperkt is. Gekeken naar de taal op de identiteitskaart, zou het ruw geschat om 1.250 mensen gaan.
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen neemt BRUZZ voor elk van de negentien gemeenten een groot dossier onder de loep. Eerder gingen we al naar Anderlecht, Sint-Gillis, Vorst, Molenbeek, Etterbeek, Sint-Lambrechts-Woluwe, Sint-Pieters-Woluwe en Oudergem.
Lees meer over: Ukkel , Ukkel kiest , autoluw Ter Kamerenbos , Boris Dilliès , Thibaud Wyngaard