Karin Vandenrydt, codirectrice van Anima, knort van plezier. Het zachtaardige festival kan na online-experimenten weer een hele zoo aan liefhebbers van animatiefilms ‘à l’ancienne’ vertroetelen.
Anima-directeur Karin Vandenrydt: 'Content dat we weer voluit kunnen gaan’
Amper een jaar geleden was het door de coronamaatregelen nog een hybride editie van Anima. Welke veranderingen zijn behouden nu jullie weer voluit kunnen gaan?
Karin Vandenrydt: Vorig jaar was nog op halve kracht. We moesten met covid-certificaten werken. Er was geen randanimatie, geen winkel en amper feestjes. We zijn content dat we opnieuw voluit kunnen gaan. We merken dat onze toeschouwers véél goesting hebben om elkaar terug te zien. We behouden het idee om na de openingsfilm en de slotfilm de hele zaal twee drankbonnetjes te geven en te laten flaneren door het Flageygebouw. Ook de extra tijd tussen twee vertoningen behouden we.
Welke trend zet zich door?
Vandenrydt: Vroeger waren we voor lange films aangewezen op de Amerikaanse majors en op Japan. Vandaag is er een ruim en alsmaar beter alternatief Europees aanbod. Artistiek zat het altijd al goed, maar nu hebben de Europeanen ook qua verhaal vooruitgang geboekt. De trend om historische of waargebeurde verhalen met animatie een extra dimensie te geven, bestendigt zich ook.
"We voelen de concurrentie van Disney+, de streamingdienst die er tijdens corona bijkwam"
Is openingsfilm Nayola daar een goed voorbeeld van?
Vandenrydt: Absoluut. We volgen de Portugees José Miguel Ribeiro al lang. Zijn eerste, visueel prachtige, langspeler gaat over de gevolgen van de burgeroorlog in Angola en neemt het perspectief over van drie vrouwen uit drie verschillende generaties. Ribeiro heeft een band met Portugals koloniale oorlogen. Zijn vader is erdoor getraumatiseerd. Ribeiro werkte nauw samen met de Angolese bevolking. Het Brusselse productiehuis S.O.I.L. maakt dit mooie project mee mogelijk.
Vroeger moest je benadrukken dat animatie ook volwassenen passioneert. Nu vergeten we bijna dat Anima ook kinderen in de watten legt. Gek?
Vandenrydt: Het is inderdaad gedraaid. We moeten ons meer inspannen voor het jonge dan voor het volwassen publiek. We voelen de concurrentie van Disney+, de streamingdienst die er tijdens corona bijkwam. Ons aanvalsplan is om er voor kinderen een totaalervaring van te maken. We bieden meer dan enkel een filmvertoning aan. Aan de film Knor koppelen we bijvoorbeeld een tentoonstelling met decorstukken en poppen. Knor is dan ook keitof. Zo’n parel dient zich niet elk jaar aan.
Lees meer over: Brussel , Film , Kort gesprek , Anima , karin vandenrydt , Animatiefilm