Geen filmfestival zo puntig, pittig en cult als Offscreen. Dit jaar pakt het uit met onder meer een Frans porno-icoon en robots die volgens oprichter Dirk Van Extergem verdacht humaan zijn.
Dirk Van Extergem (Offscreen): 'Misschien moeten we overwegen om uit te breiden'
Vat de leuze ‘Join the cult’ Offscreen nog het best samen? Toch als je erbij vertelt dat jullie ook een boon hebben voor de markante en buitengewone films van vandaag.
Dirk Van Extergem: Die offscreenings trekken jonger volk aan. We hebben vijftien nieuwe films en het hadden er makkelijk twintig kunnen zijn. Het aanbod is luxueus. Er zijn veel scherpe films die amper een kans krijgen in de arthousezalen en enkel bij ons in volle glorie te zien zijn. Misschien moeten we overwegen om uit te breiden. Maar de ordewoorden voor deze editie zijn: behouden en consolideren. We zouden graag weer de publiekcijfers halen van 2019, van voor de coronapandemie.
Wie zetten jullie met Brigitte Lahaie in de schijnwerpers?
Van Extergem: Brigitte Lahaie is het icoon van de gouden jaren van de Franse X-cinema. Als een van de weinigen uit de pornoindustrie werd ze ook een levende legende in de cinema bis, zoals de Fransen hun B-films noemen. Lahaie werd groot in de hardcore, maar raakte via regisseur Jean Rollin in die cinema bis-films die wij zo graag zien. In Amerika noemen ze Rollin ‘eurocult’. Dat slaat op een mengeling van horror, fantastiek en erotiek. Lahaie droeg haar steentje ook bij tot nog een derde vorm van cinema die de jaren zeventig en tachtig kleurde: de softcore met onder meer bizar flauwe sekskomedies. We tonen er eentje. Touchez pas au zizi.
“We zouden graag de publiekcijfers halen van voor de coronapandemie”
Misschien weet ChatGPT dat. Hadden jullie een specifieke reden om dit jaar een enorm luik uit te werken met de glasheldere titel ‘Machines like us: robots in science fiction cinema’?
Van Extergem: Het thema sluimert al langer, maar is actueler dan ooit, mede door ChatGPT.
Dankzij de samenwerking met Cinematek kunnen we véél films vertonen en de historische evolutie laten zien. We zitten aan de derde golf van robotfilms. Eerst had je de automata, de blikken mensen zoals de blikken man uit The Wizard of Oz. Daarna kwam de robot die aan de drie roboticawetten van Asimov voldoet. De figuur daar is Robby the Robot van Forbidden Planet. Hij was de behulpzame robot, daarnaast had de jaren vijftig ook veel buitenaardse, vijandige robots. De derde golf start met Blade Runner en bevraagt de relatie tussen mens, robot en tussenvormen. Al wijs ik er graag op dat het bijzondere The Creation of the Humanoids het pad in 1962 al effende!
Offscreen, 8 > 26.3, o.a. Cinema Nova, Cinematek, www.offscreen.be
Lees meer over: Brussel , Film , Offscreen , Offscreen Film Festival , Dirk Van Extergem