De afgelopen zes jaar zijn de bezoekersaantallen van cinema Aventure en cinema Galeries meer dan verdubbeld. De grotere zalen, zoals cinema Vendôme, gaan dan weer lichtjes achteruit. Dat weet het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF), die deze zalen structureel ondersteunt.
Kleinere cinema’s trekken steeds meer bezoekers
Dinsdag schreef De Morgen al dat kleine stadsbioscopen het goed doen in heel wat Vlaamse steden. Ze weten een uiteenlopend publiek te bereiken via klasvoorstellingen, seniorenavonden, lezingen en festivals. Volgens het VAF ligt dat in de lijn met een algemene Europese trend.
Dat blijkt dus ook in Brussel het geval. Cinema Aventure klopte af op 71.000 cinemabezoekers in 2018, het dubbele van hun 33.000 bezoekers zes jaar eerder. Bij Galeries ging het vorig jaar om 83.000 ticketjes, ook bijna dubbel zoveel als de 43.000 die zij in 2012 verkochtten. Dat laat de bioscoop zelf weten aan BRUZZ. De nieuwe cinema Palace, die pas begin vorig jaar opende, trok dat jaar meteen 83.000 bezoekers.
'Door samen te werken met andere zalen, vergroten we ons bereik'
Voor dit jaar zijn er nog geen cijfers, dus het is afwachten of de stijgende lijn zich voortzet. De intussen gesloten Actor’s Studio in het centrum wees alvast naar Palace om hun lagere omzet te verklaren. Bij de twee andere arthouses in het centrum is daar vooralsnog geen sprake van, zo blijkt uit de cijfers van het VAF.
“Wij hebben de laatste jaren sterk ingezet op onze communicatie en partnerships,” zegt directeur Frédéric Cornet van Cinema Galeries. Het festival L’Heure d’Hiver is een van hun publiekstrekkers, net als L’Heure d’Été, dat afgelopen zomer de Koreaanse film in de kijker zette. “Door samen te werken met Bozar en de UGC programmeren we in meerdere zalen en openen we ons bereik automatisch naar een groter publiek.”
Ook met de affiche proberen ze een eigen doelpubliek aan te spreken. “Wij programmeren nog altijd specifieke films die je enkel bij ons ziet”, zegt Cornet. Hij verwijst naar de bekroonde films M en La Flor dit jaar.
Bij de grotere zalen kan dat omgekeerd tot een kleine daling in de bezoekcijfers leiden. In Cinema Vendôme verloren ze de afgelopen jaren alvast 40.000 bezoekers. Bij UGC kreeg BRUZZ geen reactie. Ook de cinema's Nova, Le Stockel, Styx en White cinema ontbreken in de cijfers.
Kinograph, de pop-up cinema in Elsene, trok dit jaar 9.000 filmliefhebbers naar hun binnen- en buitenvoorstellingen. En de nieuwe Palace verdubbelde op een jaar tijd al in aantrek: ze zullen 2019 afklokken op 150.000 bezoekers, laat woordvoerster Frisia Donders weten.
Divers aanbod
De extra speler baart de kleine cinema's geen zorgen. Bij Aventure gingen de cijfers dit jaar nog omhoog, vertelt directeur Jérôme Branders. "We zullen op meer dan 80.000 bezoekers eindigen dit jaar." Als eerste verklaring geeft hij daarvoor het "unieke, warme onthaal" van zijn cinema. "De kwaliteit van onze projectie is uitstekend en we maken een brede selectie met meer dan 430 verschillende films per jaar. Geen blockbusters, maar artistieke films en veel documentaires. Daarvoor organiseren we lezingen en debatavonden, om van onze cinema een ontmoetingsplaats te maken."
Zo is het grote aanbod aan cinema's in het centrum volgens directeur Cornet van Galeries net een troef. “De positieve evolutie zet zich dit jaar zeker voort”, verwacht hij. “Uiteraard is er concurrentie, maar de affiches zijn zodanig divers dat mensen kunnen gaan kijken naar wat hen het beste uitkomt. Zo vinden ze meer voorstellingen die hen aanspreken en gaan ze uiteindelijk vaker naar de cinema.”
Lees meer over: Brussel , Film , Cinema Galeries , Cinema Aventure , Cinema Palace
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.