Rebel van de Brusselse filmmakers Adil El Arbi en Bilall Fallah is in de nacht van donderdag op vrijdag in wereldpremière gegaan op het filmfestival van Cannes, tijdens een midnight screening in het Grand Théâtre Lumière. De film wordt buiten competitie vertoond en dingt dus niet mee naar de Gouden Palm, maar wordt goed onthaald in de pers.
'Rebel' van Adil en Bilall goed onthaald in Cannes: 'Ontzag voor hun stoutmoedigheid'
Rebel is een noodlotstragedie. Nadat er bij Kamal in Molenbeek drugs zijn gevonden, wordt hij door zijn moeder (rol van Lubna Azabal) uit huis gezet. Hij besluit naar Syrië te vertrekken waar hij door Islamitische Staat (IS) wordt gerekruteerd en zo in Raqqa belandt. Aanvankelijk mag hij filmen. Tegen wil en dank wordt hij oorlogsreporter. Intussen komt zijn jongere broertje van 13 jaar - gespeeld door Amir El Arbi, het broertje van Adil - ook in het vizier van geradicaliseerden op het thuisfront, terwijl hun moeder vecht voor haar zonen.
‘Hopen dat we emotie hebben opgewekt’
Fallah en El Arbi reageerden bij VRT NWS op de screening in Cannes: "Dit betekende meer dan ik zelf had verwacht. De magie die hier hangt, kan je niet beschrijven. Je kan het alleen maar voelen hier in Cannes. Hoe Rebel is onthaald? Dat kan ik moeilijk beoordelen", vindt Fallah.
"Het ligt nu niet meer in onze handen", vult El Arbi aan. "We kunnen alleen maar hopen dat de mensen onze film hebben geapprecieerd. Dat we het publiek hebben meegenomen, dat ze iets hebben geleerd en dat we emotie hebben opgewekt."
‘Stoutmoedig’ en ‘grote cinema'
Dat blijkt alvast het geval in de (internationale) pers. De Franse filmjournalist Aurélien Allin spreekt ontzag uit voor de stoutmoedigheid van het Brusselse regisseursduo om zich aan het onderwerp van de Syriëstrijders te wagen. Dat levert volgens hem “grote cinema” op, die “spectaculair is, zonder daarbij de sociale, politieke, emotionele en morele dimensie van de film uit het oog te verliezen. Het maakt van Rebel een atypische film, die getuigt van twee getalenteerde regisseurs voor wie we enkel bewondering en nieuwsgierigheid kunnen opbrengen.”
“Een plot die alle obligate vakjes aanvinkt (beetje drama, beetje actie, beetje humor, beetje romantiek). Het maakt van Rebel een schizofrene trip, maar ook het beste wat de heren al uit hun koker hebben getoverd,” vindt men bij De Tijd.
Bijzondere muzikale interludes
De film valt op door zijn hoge productiewaarde. De in Jordanië gefilmde actie- en oorlogsscènes ogen indrukwekkend. En ze zijn van een zelden geziene hardheid en brutaliteit.
Een opvallende hoofdrol is weggelegd voor de muziek in de film. De muzikale interludes, die het midden houden tussen rap, pop en hedendaagse dans, doen denken aan videoclips die in de film zijn gemonteerd en waarvan de choreografie in handen was van Sidi Larbi Cherkaoui.
Goed onthaald in de pers
Dat weet ook buitenlandse critici te bekoren. Het Engelse Screen Daily noemt de interludes “ambitieus”, zeker in combinatie met enkele wringende martelscènes, “die illustreren hoe ontwrichtend de vergooide levens en verwoeste families in naam van de jihad zijn. Dit drama kan zwaar op de maag vallen, maar stilistisch ziet het er prachtig uit. Zoals de jonge Nassim, wandelt de kijker wijzer en tegelijk beroerd buiten.”
Ook Allin haalt de bijzondere muzikale interludes aan, “waarbij de regisseurs een mise en scène beheersen die alle verwachtingen bij een film over dit onderwerp door elkaar schudt.”
Rebel verschijnt in de Belgische zalen vanaf 5 oktober.
Lees meer over: Brussel , Sint-Jans-Molenbeek , Film , Adil El Arbi , Bilall Fallah , Rebel , filmfestival Cannes
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.