Wanneer de gangen van Bozar zich opnieuw vullen met vampieren, zombies en andere angstaanjagende wezens, en het wolvengehuil weerklinkt uit de filmzalen, dan weet je dat het BIFFF opnieuw van start is gegaan. Het Brussels International Fantasty, Fantastic, Thriller and Science Fiction Film Festival is al aan zijn 37ste editie toe en is opnieuw dé plek voor wie zijn films graag met een hoek af heeft. Een greep uit het ruime aanbod.
Tien films die je moet gezien hebben op het BIFFF
Pet Sematary (dinsdag 9/4, 20.00u)
De openingsfilm is meteen één van de grootste namen op de affiche van het 37ste BIFFF. Dennis Widmyer en Kevin Kölsch gooiden in 2015 al hoge ogen op het festival met Starry Eyes, en komen nu terug met hun eigen versie van het bekende Stephen King-verhaal. Pet Sematary is niet zomaar een remake van de gelijknamige film uit 1989, want de regisseurs hebben voor enkele plotwendingen gezorgd die op het internet voor heel wat verdeelde reacties zorgen.
Voor de dierenliefhebbers: in totaal werden er acht katten gecast om de rol van de angstaanjagende pluizenbol Church te spelen, die op de cover pronkt. Volgens de regisseurs waren het stuk voor stuk diva’s, en enkelen onder hen kan je intussen ook volgen op Instagram.
One Cut of the Dead (zaterdag 13/4, 18.30u)
Voor wie het concept ‘de meta-film’ (een film in een film) een tikje belegen vindt, gaat de Japanse regisseur Shinichiro Ueda nog een stap verder: een film in een film in een film. Veel kunnen we niet verklappen, maar wat lijkt te beginnen als een doorsnee-zombiefilm groeit al snel uit tot iets helemaal anders. Een hilarische les in ‘films maken voor beginners’, bijvoorbeeld.
Er is intussen al een Amerikaanse remake van dit bescheiden meesterwerk besteld, maar mis alvast niet de kans om de pret nu al mee te beleven op het BIFFF. En blijf vooral zitten als je de aftiteling ziet starten: je weet immers nooit wat nog kan volgen.
You Might Be The Killer (woensdag 17/4, 22.30u)
Sinds de jaren 80 al is de horrorwereld geobsedeerd door hormonale pubers die op zomerkampen om zeep worden geholpen door een al dan niet gemaskerde gek. Een traditie die gestart werd door Jason Voorhees (en zijn moeder) in de Friday the 13th-reeks, en die 30 jaar later nog steeds tal van copycats inspireert.
Deze film steekt op lollige wijze de draak met genreclichés: wie kan je immers beter uit een bloederig slagveld gidsen dan een volbloed horrorexpert? Met dat idee in het achterhoofd belt Sam zijn beste vriendin en horrornerd Chuck wanneer hij wordt achternagezeten door een moordenaar. You Might Be The Killer is net zozeer een ode aan als een afrekening met de talloze slashers die de voorbije decennia zijn gemaakt.
Iron Sky 2 (The Coming Race) (woensdag 10/4, 20.30u)
Zeven jaar lang heeft het BIFFF-publiek moeten wachten op een opvolger van Iron Sky. De vertoning van die eerste film, toen nog in Tour & Taxis, staat nog steeds te boek als één van de meest sfeervolle vertoningen uit de recente festivalgeschiedenis. Regisseur Timo Vuorensola heeft zijn uiterste best gedaan om te bewijzen dat het van de pot gerukte concept (‘de nazi’s hebben na WOII hun toevlucht gezocht naar de achterkant van de maan en plannen hun revanche’) toch nog voor verbetering vatbaar was.
Op één van de vorige edities van het BIFFF kwam Vuorensola de trailer van Iron Sky 2 voorstellen: het beeld van Adolf Hitler op een Tyrannosaurus Rex produceerde een oorverdovend gejuich dat te vergelijken valt met het doelpunt van Kevin De Bruyne tegen Brazilië.
The Pool (vrijdag 12/4, 22.30u)
Een Thaise single-location film met een wel heel originele insteek: een man komt vast te zitten in een leeg zwembad van 6 meter diep. Tot overmaat van ramp krijgt hij het gezelschap van een bloeddorstige krokodil. Onder het motto ‘maak het maar eens mee’.
Voor wie zich afvraagt hoe je met zo’n concept 90 minuten gevuld kan krijgen: Aziatische filmmakers hebben op het BIFFF en elders eerder al bewezen dat ze over voldoende creatief genie beschikken om daar een oplossing voor te vinden.
The Furies (vrijdag 12/4, 24.30u)
Altijd een ras apart op het BIFFF: de midnight extremes. De films die na middernacht op het programma staan zijn niet zelden een aanval op de goede smaak en/of je maaginhoud. Soms zijn het films die het aankijken nauwelijks waard zijn, soms zijn het verborgen pareltjes.
Als we ergens ons geld op zouden moeten zetten, dan wel op The Furies. De film gaat over acht jonge mensen die een strijd op leven of dood met elkaar moeten uitvechten: vergelijkingen met soortgelijke apocalyptische tienerfilms (The Hunger Games, Battle Royale) zijn uiteraard niet veraf. Het debuut van nieuwkomer Tony D’Aquino schuwt de brutaliteit niet en lijkt een aanrader voor wie zijn of haar honger naar bloed graag wil stillen op vrijdagavond.
I'm Back (zaterdag 20/4, 21.30u)
Alsof het vooruitzicht van Hitler op een T-Rex nog niet voldoende was, haalt het BIFFF nog een andere fascistische dictator van onder het stof: in I'm Back wordt Benito Mussolini 72 jaar na zijn executie plots wakker in Rome.
Klinkt misschien als een Italiaanse kopie van Er Ist Wieder Da, waarin Hitler hetzelfde lot onderging, en is het wellicht ook. Maar het beeld van Hitler die in een Turkse wasserij zijn kostuum laat stomen vonden wij zo grappig dat we benieuwd zijn hoe Il Dulce het er in het Italië van de 21ste eeuw vanaf brengt. De sardonische, weinig subtiele politieke ondertoon over het politieke klimaat anno 2019 krijg je er gratis bovenop.
Tumbbad (maandag 15/4, 22.30u)
Met deze monsterfilm wil Bollywood bewijzen dat er in India ook ambitieuze horrorfilms gemaakt worden. De film zet in op traag opbouwende, maar toch razend spannende terreur. “Een duizelingwekkende triomf van het huwelijk tussen hebzucht, claustrofobie en mythologische folklore”, zo klinkt het in één van de vele uiterst positieve recensies.
Bastaard (vrijdag 12/4, 19.00u)
Het BIFFF heeft ook steevast oog voor filmtalent uit eigen land. Onder meer Play Or Die, Extra Ordinary en The Hole in the Ground zijn Belgische (co-)producties. Je kan Kevin Janssens bewonderen als hoofdrolspeler in The Room, en La Deuxième is in Frankrijk gedraaid door de Brusselse regisseur Jelle Stroo.
Bastaard is een psychologische thriller van Mathieu Mortelmans. De ingrediënten: een intrigerende premisse (‘een dakloze tiener die wordt opgenomen in een rouwend gezin draagt een mysterieus verleden met zich mee’), hoofdrollen voor Koen De Bouw en Lucas Van den Eynde en de belofte van ‘een broeierige freudiaanse thriller’.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.