Op 1 mei kan u lekker onderuitzakken en de radio wat harder zetten voor de Brusselse 100. Zwangere Guy kijkt ondertussen nagelbijtend toe of hij zich opnieuw tot keizer mag kronen. “De timing van deze lijst kon niet beter. Vandaag doet het extra deugd om waardering te krijgen.”
Lees ook: De diepe wonde van de festivalzomer
“I’m sorry mama, ik moest verder gij waart afgedwaald,” klonk het eind 2018 uit de mond van Zwangere Guy, “hoe kunt ge uw eigen zoon en dochter door een lul verliezen?” Met de donkere rapblues van ‘Gorik pt. 1’, de eerste single van zijn debuutalbum Wie is Guy? dat hij drie maanden later zou droppen, greep de Brusselse rapper iedereen bij de keel.
Dat hij zijn ex-stiefvader met losse handjes zou “killen” om wat hij zijn moeder had aangedaan, spuwde hij, ons tegelijk een blik in zijn troebele jeugd gunnend.
‘Gorik pt. 1’ was vooral ook een killertrack, die evenveel emoties losweekte bij de performer als bij zijn publiek. Zoveel dat het nummer een paar weken later meteen naar de eerste plaats van de Brusselse 100 van BRUZZ racete, onderweg Stromae, Arno en Brel opzij duwend.
“Dat nummer was een bevestiging dat ik op de juiste golf zat,” reageert Gorik van Oudheusden alias Zwangere Guy aan de telefoon vanuit zijn coronavrije appartement in Schaarbeek. “Daardoor is alles in een stroomversnelling geraakt. Dat het lied zo snel bovenaan in de Brusselse 100 zou prijken, had ik niet gedacht. Die lijst is natuurlijk een momentopname. Er gebeurt zoveel in de muziek, alles verandert heel snel. Dit jaar zou ik mijn geld inzetten op Angèle. Wat een mooie weg heeft zij niet afgelegd? Daar kan ik niet tegenop. Vrouwen aan de macht!”
'Gorik pt. 1' was een bevestiging dat ik op de juiste golf zat. Daardoor is alles in een stroomversnelling geraakt.
Angèle staat tien keer in onze longlist...
Gorik van Oudheusden: Wow, zie!
Maar jij twaalf keer, al dan niet als feature. En nog eens zes keer met STIKSTOF.
Van Oudheusden: Hahaa! Dat is echt zot. Tja, de laatste twee jaar waren van mij, net als de komende... acht jaar. (Lacht) Daar gaan we met onze bescheidenheid! Serieus, het is fantastisch dat BRUZZ Brusselse artiesten zo ondersteunt. Zeker nu, de timing van de Brusselse 100 kan niet beter zijn. Op zo’n mooie dag. Misschien wordt er sowieso niet veel gewerkt, maar het is fijn dat ons harde werk in deze rare tijden zo’n waardering krijgt.
De hashtags #ikluisterbelgisch, #playlocal en #kooplokaal maken opgang. Zal corona een boost geven aan de lokale scene?
Van Oudheusden: Ik denk het niet. Die boost is al lang bezig. Kijk naar de programmatie van de AB, daar zie je de laatste jaren veel meer acts van eigen bodem. Wat niet wegneemt dat de aandacht voor onze local heroes mag blijven groeien. Maar het mag niet iets nationalistisch worden. Het maakt niet uit naar wie je luistert, goede muziek is goede muziek, Belg of geen Belg. Het mooie aan muziek is net dat ze geen grenzen kent.
Wie staat er in jouw top drie met Brusselse songs?
Van Oudheusden: Voor de vuist weg: Plastic Bertrand met ‘Ça plane pour moi’, ‘Putain putain’ van TC Matic en ‘Brussels by night’ van Raymond. Ik zou er eigenlijk ook wel hiphop en jazz in moeten stoppen, maar hou het maar op die drie.
Elke artiest heeft een nummer dat fungeert als katalysator. Bij jou is dat ‘Gorik pt. 1’.
Van Oudheusden: Zonder te stoefen, ik had dat zo uitgedokterd. (Lacht) Achter elke goeie move zit een goed plan. Het Overlast-album van STIKSTOF was goed ontvangen, ik was al een jaar aan het schrijven aan mijn eigen plaat. Ik had er hard aan gezwoegd, maar dat nummer moest eruit, het moest van mijn hart. In de winter, wanneer het koud en kil is en iedereen in zijn kot kruipt. Het is geen feelgood-song, hé. Ik heb het mezelf wel niet gemakkelijk gemaakt door het ‘Pt. 1’ te noemen.
Wanneer ga je de lijst bestormen met ‘Gorik pt. 2’?
Van Oudheusden: Dat zal in 2022 zijn, na het album van STIKSTOF. Door corona schuift alles op, de nieuwe plaat met Jazz, Astro en Vega zal volgend jaar verschijnen. Daarna is het weer aan mij. Voor ‘Gorik pt. 2’ moet ik eerst nog heel veel praten met mijn moeder. Het wordt eigenlijk een brief van haar, ik wil haar haar kant van het verhaal laten vertellen. Dat is belangrijk. Hoe komt het dat een vrouw, een moeder, in zo’n leven verwikkeld raakt?
Ik ben blij dat we weer praten. Eind vorig jaar, net voor de release van BRUTAAL, hebben we elkaar voor het eerst in vijf jaar opnieuw gezien. We hadden afgesproken op restaurant, op neutraal terrein, met mijn zus erbij. We hebben uren gepraat, het was intens. Ik heb jaren “nee, nee, nee” gezegd, maar nu proberen we het verleden achter ons te laten en vooruit te kijken. En eigenlijk komt dat dus allemaal door dat lied. Goed, hé? Het heeft veel in gang gezet, mijn blik veranderd. Je hebt maar één moeder, en je moet verder. Ik heb vrienden zonder moeder, die zouden het niet snappen. Ik heb geleerd om mijn koppigheid opzij te zetten. Ik denk dat we er allemaal sterker uitkomen.
‘Gorik pt. 1’ heeft ontzettend veel losgemaakt, je werd overstelpt met reacties van mensen die zich herkenden in jouw verhaal. De reflectie daarvan hoorden we op ‘Waarom’ en ‘Daarom’ op BRUTAAL. Is net dat de reden waarom het nummer in de lijst op de hoogste stek eindigde?
Van Oudheusden: Eerlijkheid zal mensen altijd raken. Tijdens shows krijg ik met ‘Gorik pt. 1’ de hele zaal stil. Die afwisseling tussen hard en zacht vind ik goed. Ik heb geen instrument, ik moet mijn emoties overbrengen met mijn stem. Ik kan niet de hele tijd om pogo’s schreeuwen. Soms moet je alle aandacht aan het publiek geven, en soms moet je de aandacht opeisen. Mensen moeten ontroerd kunnen zijn, maar ze moeten ook alles kunnen loslaten. Die energie probeer ik door te geven en terug te krijgen. Man, wat mis ik dat zo hard. Ik zou graag opnieuw optreden!
Die eerste show na de lockdown zal een grote ontlading worden, vermoed ik.
Van Oudheusden: Jaaaa… Ik heb me ontzettend hard zitten klaarstomen voor de shows in de AB, die normaal gezien komend weekend moesten plaatsvinden. 28 repetitiedagen hebben we erop zitten om alles strak te krijgen. En nu valt dat allemaal in het water. (Lacht) Ik vraag mij af waarom ik nog blijf lachen. Ik denk dat de slag van de molen nog zal komen. Misschien omdat ik die al heb gekregen toen ik jong was. Als je miserie hebt gekend, kan je er beter mee om. Liever leven met minder en gelukkig zijn, dan leven met veel en ongelukkig zijn. Dat zeg ik nu, hé. Misschien denk ik straks wel iets anders.
Ik hoop dat kunstenaars en muzikanten die het moeilijk hebben niet opgeven, en dat we straks weer muziek kunnen maken, pintjes pakken en elkaar vastpakken
Met welke blik kijk jij vandaag naar de toekomst?
Van Oudheusden: Ik denk dat er maar één ding op zit, en dat is deze tijd te doden door creatief te zijn. Ik bedoel niet dat iedereen per se binnen een jaar een plaat moet uitbrengen, we moeten vooral nadenken over hoe we hier uit raken. Dat kunnen we. Ik denk dat er meer verbondenheid zal ontstaan, we leven tenslotte in een verdeelde wereld.
Ik heb de voorbije jaren geld opzijgezet, ik heb ook een goeie boekhouding. En sinds 1 april, géén grap, heb ik eindelijk mijn eigen webshop. Door de lockdown zat ik ineens met een grote stock kledij, dus heb ik snel een plan bedacht. Ik ben daar graag mee bezig. Ik had vroeger ook altijd veel T-shirts en hoody’s van bands, nog steeds. Maar goed, dat is niet het essentiële. Deze crisis is voor mij een ramp, maar ik ga niet zagen. Er zijn er die veel dieper in de shit zitten. Ik hoop vooral dat kunstenaars en muzikanten die het moeilijk hebben niet opgeven, en dat we straks weer muziek kunnen maken. Dat we snel weer vrij zijn, pintjes kunnen drinken en elkaar vastpakken. We kunnen niet anders, we moeten doorgaan!
Stemmen voor de Brusselse 100 kan nog tot en met 28 april via deze link. Op 1 mei kan je de uitzending volgen via BRUZZ radio en tv, en online. Van 9 tot 11 uur komen de nummers die de eindlijst niet gehaald hebben aan bod tijdens de preshow. Van 11 tot 18 uur tellen we af van honderd naar één.
#Brusselse100
Ga je voor klassiekers zoals Arno of Stromae of heb je het meer voor de nieuwe Brusselse lichting met Brihang, Lous and The Yakuza en Martha Da’ro? Kies nog tot en met 28/4 jouw drie ultieme Brussel-platen.
Lees meer over: Muziek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.