Vivaldi in een nieuw kleedje op KlaraFestival

Elise Simoens
© Agenda Magazine
03/09/2012
Het KlaraFestival brengt een aantal klassieke toppers in een verfrissende setting. Voor commerciële crossover hoeft u echter niet te vrezen. Zo munten de twee fascinerende projecten waarin de Akademie für Alte Musik Berlin Vivaldi’s concerti centraal stelt uit qua soberheid.

Toen de musici van de Akademie für Alte Musik Berlin te horen kregen dat ze in 4 seasons - 4 elements niet enkel Vivaldi's Vier seizoenen zouden moeten spelen, maar ook dansen, ontstond er lichte paniek. "Intussen is haast iedereen helemaal gewonnen voor het project", zo vertelt Georg Kallweit, violist en concertmeester van het ensemble. Het werd een voorstelling die niets meer doet dan een zo ideaal mogelijke luistercontext creëren voor Vivaldi's kaskraker."

4 seasons - 4 elements is een "choreografisch concert", zo lezen we in de brochure van het KlaraFestival. Wat moeten we ons daar concreet bij voorstellen?
Georg Kallweit: Niet enkel de choreograaf Juan Kruz Diaz de Garaio Esnaola (favoriete danser van Sasha Waltz, es) zal dansen, maar ook de musici van ons ensemble, behalve natuurlijk de zittende cellisten, moeten bewegen. We moesten Vivaldi's Vier seizoenen dus uit het hoofd leren. Eenvoudig is het niet om tegelijk aan noten, dynamiek en intonatie te denken en op de koop toe rond te stappen, maar het resultaat mag er zijn. Voor ons is er bovendien een verrassend neveneffect: doordat we de hele tijd door moeten bewegen zijn we veel beter ontspannen. Na zo'n concert ben ik dus vreemd genoeg altijd veel minder moe dan na een traditioneel concert.

Beeldt de choreografie een verhaal uit?
Kallweit: We speelden de Vier Seizoenen natuurlijk al heel erg vaak. Het komt vaak voor dat we tijdens repetities afspreken om bij bepaalde passages een of ander tafereel of verhaal in het achterhoofd te houden. In 4 seasons - 4 elements zitten die voorstellingen niet enkel in ons hoofd, maar krijgt het publiek ze ook te zien. In deze choreografie draait alles om de boog van geboorte tot dood. Verwacht echter geen grootse scenische actie. We dragen geen speciale kostuums en decorstukken zijn er niet. Het verhaal wordt verteld via subtiele beelden, associaties en spelingen van het licht.

Ook in het andere project waaraan uw ensemble deelneemt, staat muziek van Vivaldi centraal. Wat biedt de concertinstallatie Singing Garden nog meer dan een aantal van Vivaldi's blokfluitconcerti?
Kallweit: De blokfluitconcerti van Vivaldi vormen het hart van deze voorstelling. Alle toevoegingen staan volledig in dienst ervan. De Japanse componist Toshio Hosokawa omschrijft zijn Singing Garden in Venice als "een tuin waarin Vivaldi's muziek in optimale omstandigheden moet kunnen bloeien". Je voelt dat Hosokawa heel goed thuis is in de Japanse traditie om bloemen en planten tot het uiterste te koesteren. Zijn rustige en stille muziek straalt een grote hoogachting en liefde uit voor die van Vivaldi.

Wordt dit dan een rustig kabbelend, meditatief concert?
Kallweit:
Hosokawa componeerde inderdaad geenszins een brutaal hedendaags antwoord op de muziek van Vivaldi. Alvorens het componeren aan te vatten, heeft hij onze historische muziekinstrumenten heel goed beluisterd. Ook Vivaldi's muziek heeft hij tot op het bot geanalyseerd. De overgangen tussen de muziek van beide componisten verloopt heel soepel aangezien Hosokawa ook tal van elementen uit Vivaldi's concerti in zijn eigen werk geïntegreerd heeft. Verder zijn er ook extra toevoegingen zoals druppelend water en tegen elkaar kletsende stenen die inderdaad een meditatieve sfeer scheppen. Maar een meditatief concert wordt het geenszins. Zoiets zou ik zelf langdradig vinden. Vivaldi's muziek is juist heel levendig en uitbundig.

4 Seasons - 4 Elements: 8/9, 20.00, €12 > 50

Singing Garden: 7/9, 20.00, €10 > 37

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Muziek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni