KANAL. Dat moet de nieuwe naam worden voor de ambitieuze cultuurpool in de Citroëngarage. De Brusselse regering trekt volgend jaar ook een miljoen euro uit om werk van Brusselse kunstenaars te kopen voor het centrum. En vanaf mei krijgt de lege garage ook een voorlopig invulling. “De Brusselaars moeten zich het gebouw eigen maken.”
KANAL is nieuwe naam van Citroënmuseum
De Brusselse regering boog zich de afgelopen weken over de structuur achter de nieuwe ambitieuze cultuurpool aan Sainctelette. Die krijgt de vorm van een stichting, die de naam KANAL meekrijgt. Die naam zal meer dan waarschijnlijk gebruikt worden voor de hele cultuurpool inclusief museum. Dat zegt bezieler Yves Goldstein aan onze redactie in de marge van de Brussels Days in Berlijn.
De keuze van de naam is enerzijds een evidentie. De nieuwe cultuurpool ligt pal aan de waterloop die het Brusselse centrum doorkruist. Maar het is ook een verwijzing naar de hele kanaalzone, die de Brusselse regering wil doen heropleven via haar kanaalplan.
“Het nieuwe centrum zal geen succes zijn als het niet bewoners van de twee zijden van het kanaal kan aantrekken”, zegt Goldstein. Onder meer jongeren uit het hele gewest moeten er hun weg naar toevinden. "Het Nederlandse regeerakkoord bepaalt dat alle jongeren minstens één keer in het Rijksmuseum moeten geweest zijn. Wij moeten ervoor zorgen dat we minstens iedereen uit het gewest bereiken.”
Internationaal en Brussels
Goldstein raakt daarmee een van zijn stokpaardjes aan: het nieuwe museum moet zowel een cultuurtempel worden met internationale uitstraling als een centrum dat er ook is voor de Brusselaars. “We worden géén filiaal van het Centre Pompidou, maar werken met hen samen omdat ze kunnen helpen met hun knowhow en collectie van wereldfaam.”
Om die lokale dimensie te benadrukken tast de Brusselse regering in haar portemonnee: ze maakt een miljoen euro vrij om volgend jaar werk aan te kopen van jonge Brusselse kunstenaars. “We willen daarmee het creatieve Brussel van de 21ste eeuw in de verf zetten.”
Voorlopig museum
Dat creatieve Brussel moet zich ook volop kunnen tonen in de lege Citroëngarage vanaf eind mei 2018. Vanaf dan start het Gewest een ambitieus programma van voorlopig gebruik op. In de lege en niet ingerichte garage zullen een jaar lang culturele activiteiten plaatsvinden. “We willen dat de Brusselaars zich de plek echt eigen maken”, zegt Goldstein.
De voorlopige programmatie loopt tot juni 2019, want kort daarna moeten de werken beginnen. De invulling zal gebeuren door de Brusselse culturele wereld in samenwerking met partner Centre Pompidou.
KANAL wordt meer dan een museum. Van de 35.000 vierkante meter totale oppervlakte zijn er 15.000 voorbestemd voor het museum voor hedendaagse en moderne kunst. De rest gaat naar de architectuurstichting CIVA en naar openbare ruimte.
Goldstein lichtte ook al een tip op van die publieke sluier. Zeker 5.000 vierkante meter moet publiek toegankelijk zijn, ook voor wie geen museumticket koopt. “Mensen moeten hier kunnen zomaar kunnen binnenstappen, om iets te eten of drinken, om een boek of een CD te kopen. Een van de uitdagingen voor de architecten wordt trouwens om de link te leggen tussen die publieke ruimte binnen en buiten.”
Lees meer over: Brussel-Stad , Cultuurnieuws
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.