Het was afwachten of het jaarlijkse TheaterFestival, dat dit jaar in Brussel zou plaatshebben, kon doorgaan. Maar samen met zijn verdict lanceert de jury vandaag ook een uitgebreid programma met speeldata van 3 tot 13 september.
Het TheaterFestival
Het dertigste TheaterFestival komt er toch nog dit jaar. Ondanks het feit dat tientallen belangwekkende premières niet konden doorgaan door de lockdown. De zevenkoppige jury moest zich ‘beperken’ tot de de 304 producties die tussen 25 april 2019 en 12 maart 2020 wél in première gingen. “Dat was zes weken voor de normale deadline,” zegt TheaterFestival-directeur Kathleen Treier, “maar het maakte het zeker niet onmogelijk om een mooie selectie te maken, die we ook heel graag willen tonen aan het publiek.”
De jury koos twaalf (muziek)theater-, dans-, jeugdtheater-, sociaal-artistieke en performancevoorstellingen, waarvan er slechts drie om praktische redenen niet opnieuw kunnen worden opgevoerd. Tel daarbij ook een keuze uit het Nederlands Theater Festival, een aantal producties van jonge makers onder de noemer #nieuwjong, en als ‘Golden Oldie’ de monoloog Henry van Peter De Graef (die op Het TheaterFestival 1997 de Prijs van de Theaterkritiek won), en er zullen in Brussel in totaal zestien producties te zien zijn.
CORONA-PROOF
Het Kaaitheater is als vanouds het hoofdkwartier van het festival. Ook in BRONKS, de Beursschouwburg, de KVS, en Westrand in Dilbeek worden er voorstellingen geprogrammeerd. “Die voorstellingen zullen volledig corona-proof zijn, volgens de richtlijnen van de Nationale Veiligheidsraad,” verzekert Treier.
In de selectie zit ook werk van Brusselse huizen en makers. ACT van Kris Verdonck / A Two Dogs Company en Het Zuidelijk Toneel is een monoloog van Johan Leysen op basis van Samuel Becketts ‘Textes pour rien’ uit 1958. Dear Winnie is het totaalspektakel van JR.CE.SA.R, KVS en NNT over Winnie Madikizela-Mandela, waarin negen vrouwen van de Afrikaanse diaspora volgens de jury een “meeslepend ritueel” en een “feministisch en anti-racistisch statement” van maken.
De familievoorstelling TRIBUNAL van Ballet Dommage en BRONKS is een van de stukken die helaas niet hernomen kunnen worden. Alexander Vantournhout, die is geselecteerd met de performance Screws, is een alumnus van zowel P.A.R.T.S. als de Ecole supérieure des arts du cirque (ESAC) in Brussel. Bij de #nieuwjong-selectie zit ook nog Realtime van RITCS-student Dries Gijsels, die tot de Koekelbergse Alliantie van Knutselaars (K.A.K.) behoort.
FAIR PLAY EN FAIR PAY
De andere geselecteerden zijn ex-RITCS-studente Stefanie Claes van Lucinda Ra met Mia Kermis, Lisa Verbelen met ALL., Theater Antigone (Coupe familiale), Theater Artemis (Het dier, het dier en het beestje), Compagnie Cecilia (Locke), de KOE en mugmetdegoudentand (seks(e)(n)), Florentina Holzinger (TANZ) en het jonge collectief Wolf Wolf (Who’s afraid of Virginia Woolf). Veel kleine (solo)voorstellingen dus, en ook veel (co)producties van jonge makers die het moeten hebben van de onder druk staande projectsubsidies.
In dit seizoen waarin artiesten aan en in het Vlaams Parlement postvatten, het publiek uit solidariteit het podium beklom, sympathisanten gele banners voor hun profielfoto’s op sociale media plaatsten, en theaters als eersten de deuren sloten en online gingen wegens Covid-19, bepleit de TheaterFestival-jury in zijn begeleidende statement oplossingen “voor (over)productie en (onder)spreiding van veel theatervoorstellingen”, “betere talentontwikkeling en fair pay” voor artiesten in precariteit, en engagement in de “realiteit buiten het theater”. Anderzijds wil Het TheaterFestival openheid verdedigen tegenover polarisering en eigenbelang, en opnieuw “de livebeleving”, de rechtstreekse communicatie van mens tot mens vieren.
HET THEATERFESTIVAL
3 > 13/9, tickets: vanaf 6/8, 10.00 op www.theaterfestival.be of www.kaaitheater.be
Lees meer over: Podium , Het TheaterFestival
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.