2018 was opnieuw een recordjaar voor het Haven van Brussel. Dat blijkt uit de cijfers die de Haven bekendgemaakt heeft. Vooral het eigen verkeer, dat zijn schepen die in de haven halt houden, zit in de lift.
2018 was boerenjaar voor Haven van Brussel
In totaal werd er in 2018 zo’n 7,3 miljoen ton goederen behandeld, dat is 5 procent meer dan in 2017. Net zoals in 2017 gaat het vooral om werfgrond die via het kanaal wordt afgevoerd, olieproducten en containertransport. Sinds de oprichting van de Haven in 1993 werd er voor de eerste keer meer dan vijf miljoen ton goederen behandeld
“Het afgelopen jaar hebben we verschillende inspanningen geleverd op vlak van innovatie en het generen van nieuwe trafieken. Zo hebben we verschillende aannemers die grote werven uitvoeren in Brussel aangesproken en hen overtuigd om de werfgrond via de waterweg uit Brussel te vervoeren. Zo werd er 350.000 ton meer werfgrond vervoerd in 2018,” legt Sylvain Godfroid van de Haven van Brussel uit aan BRUZZ.
Minder transitverkeer
Het transitverkeer, dat zijn schepen die niet in de haven zelf halt houden, is dan weer gedaald met 0,7 procent. “Omdat dit gaat over schepen die niet bij ons stoppen, is het moeilijk om daarvoor een verklaring te geven,” aldus Godfroid nog.
"2018, het jaar waarin de Haven van Brussel haar 25e verjaardag vierde, blijkt een grand cru te zijn. De globale trafiek doet het niet beter dan in het recordjaar 2008, maar de eigen trafiek deed het in 25 jaar tijd nog nooit zo goed als nu," klinkt het nog.
De Haven laat nog weten dat er door het waterverkeer bijna 680.000 minder vrachtwagens op de weg rijden.
Lees meer over: Brussel , Economie , Haven van Brussel
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.