Ieder jaar worden vanuit Brussel via Antwerpen honderdduizenden afgedankte en vervuilende auto’s uit heel Europa verscheept richting West-Afrika. Daar kunnen de wrakken, die een gevaar vormen voor de gezondheid en de veiligheid van de lokale bevolking, ongemoeid nog honderdduizenden kilometers verder rijden. Pogingen om deze handel aan te pakken draaien op niets uit, blijkt uit een VRT-reportage.
Afgedankte wagens: van Brussel naar West-Afrika
Wat gebeurt er met afgedankte tweedehandswagens nadat ze van Europa naar West-Afrika verscheept zijn? In de eerste aflevering van een nieuwe reeks van VRT-programma De Nomaden trekken twee Brusselse reporters - een van hen is ook BRUZZ-redacteur - op onderzoek uit.
Elk jaar worden ongeveer een miljoen Europese wagens naar West-Afrika verscheept. In 2019 alleen al werden er via ons land 320.000 wagens uitgevoerd. Veel handelaars zijn in de Brusselse Heyvaertwijk gevestigd en de haven van Antwerpen is één van de grootste invoerders van vervuilende wagens in Guinee. De auto's halen hier vaak de emissienormen niet meer.
Maar in landen als Guinee kunnen ze nog jaren rondrijden. En dat heeft een grote impact op de gezondheid van de mensen daar en op het milieu.
In de haven van Conakry, de hoofdstad van Guinee, komen veel van die auto's binnen.
De reportage 'Het Autokerkhof van Europa' wordt zaterdagavond om 20.10 uur uitgezonden op Canvas.
Lees meer over: Anderlecht , Brussel , Sint-Jans-Molenbeek , Economie , Heyvaertwijk , export , tweedehandsauto