De Audi-fabriek in Vorst moet haar productievoorspelling voor de e-tron dit jaar bijstellen. Er zullen ruim 10.000 minder elektrische auto’s van de band rollen dan verwacht. Problemen met de bevoorrading van batterijonderdelen van het merk LG zouden aan de oorzaak liggen. Audi besliste dinsdag om ook batterijen van Samsung te gebruiken bij de bouw van elektrische wagens.
Audi Brussel stelt ambities e-tron bij door batterijentekort
Lees ook: De Audi e-tron: olifant op kousenvoeten
Dat schrijft zakenkrant De Tijd. Audi doet elke maand een update van de productieprognoses. Uit de meest recente blijkt dat dit jaar een slordige 45.000 elektrische auto’s geproduceerd zouden worden: dat zijn er ruim 10.000 minder dan gepland.
Interne bronnen verwijzen daarbij naar problemen met de bevoorrading van batterijonderdelen. “Er zijn veel problemen met LG, die de batterijcellen aanlevert,” klinkt het daar.
Het Zuid-Koreaanse LG zou gebruik maken van zijn machtspositie in de sector. Eerder werd bericht dat de groep een prijsverhoging van 10 procent wilde afdwingen bij Audi. Dat leidt ertoe dat Volkswagen – Audi’s moederbedrijf – een ware veldslag moet leveren om aan cruciale onderdelen zoals batterijcellen te geraken voor de elektrificatie van hun gamma.
Dinsdag besliste de directie van de Audifabriek in Vorst om binnenkort aan de slag te gaan met batterijen van het Zuid-Koreaanse Samsung. Audi had al van bij het begin twee batterijleveranciers aangesteld.
Werkgelegenheid
De lagere productiecijfers zullen binnenkort vermoedelijk impact hebben op de tewerkstelling. Volgens De Tijd speelt de directie met het idee weldra slechts vier in plaats van vijf dagen te produceren.
De levertijd van een e-tron bedraagt vandaag zes tot zeven maanden. “Niet abnormaal voor een nieuw model.”
Ook klanten zullen mogelijk de gevolgen ondervinden en langer moeten wachten op hun bestelling. De levertijd van een e-tron bedraagt vandaag zes tot zeven maanden. “Niet abnormaal voor een nieuw model,” klinkt het bij Audi.
De e-tron is Audi’s eerste volledig elektrische auto. Eerder werd al eens gewag gemaakt van productieproblemen in de Brusselse fabriek. Audi weerlegde dat gerucht toen.
Lees meer over: Vorst , Economie , Mobiliteit , e-tron , Audi , Volkswagen , productie , elektrische auto , LG
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.