De Anspachlaan moet een ‘Belgian Avenue’ worden, die focust op binnenlandse producten. De handel aan de Beurs zal gericht zijn op eten en bier, terwijl het Brouckèreplein voortaan innovatie moet uitstralen. Dat blijkt uit een studie over de centrumhandel die schepen van Handel Lemesre (MR) vrijdag voorstelde.
Belgische producten op Anspachlaan, biercafés aan Beurs
Lees ook: Beursplein autovrij vanaf zomer 2015
Schepen Marion Lemesre stelde vrijdag het commercieel ontwikkelingsschema voor de Vijfhoek voor, gebaseerd op een studie van bureau Geo Consulting. Het schema is gebaseerd op een rondvraag bij 2.000 mensen en bekeek het aanbod van 540 handelszaken.
Het plan dat eruit resulteert, verdeelt de Vijfhoek in vier belangrijke handelswijken: de Nieuwstraat, de Grote Markt, Sint-Jacobs en Congres.
Langs de centrale lanen moet het de Brouckèreplein vooral het moderne en creatieve hart van de Stad worden. Er komt onder meer een popup-store rond innovatie. De diensten rond het plein worden in de visie van de schepen ook allemaal horecazaken. "Vandaag is het plein niet meer dan een doorgang", zegt Lemesre. "We waren er gestart met een foodtruck, maar die vroeg al snel om te mogen vertrekken, want er waren geen klanten."
Het masterplan voor de centrale lanen kleurde het plein zelf eerder al in als ‘Agora’, een plek voor evenementen en betogingen.
Beurs: eten en bier
Aan het Beursplein komt het accent op restaurants en Belgisch bier te liggen, met onder meer gespecialiseerde cafés. Die keuze sluit aan bij de toekomstige invulling van het Beursgebouw zelf, dat een beleveniscentrum over Belgisch bier wordt.
De - binnenkort autovrije - Anspachlaan werd eerder al tot wandelpromenade bestemd. Langs die promenade zullen wandelaars vooral Belgische producten in de vitrine vinden, als het van het stadsbestuur afhangt. De laan moet immers tot een ‘Belgian Avenue’ worden omgevormd.
De Centrumgalerij in de Kleerkopersstraat haakt in op hetzelfde motief. Het studiebureau Geo Consulting stelt voor om een markt met verse Belgische producten te organiseren. De galerij huisvest vandaag onder meer cinema Aventure, verschillende nagelstudio’s en een erotische speciaalzaak.
"Om te concurreren met andere steden, moeten we een 'only in Brussels'-gevoel creëren", zegt Lemesre. "Er moeten zaken komen die uniek zijn voor Brussel."
De Stad wil ook graag meer gezinnen naar de Nieuwstraat lokken. Dat kan onder meer door de invoering van kindvriendelijke concepten zoals het Parijse "Viens jouer à la maison", een soort van kinderopvang terwijl de ouders rustig winkelen.
Eigenaar van 500 zaken
De resultaten van de studie moeten uitmonden in een nieuw beleid. Aangezien de Stad ook eigenaar is van 500 handelszaken, wil ze het aanbod ook echt gaan sturen de komende jaren. Ook in het vergunningbeleid kan er nog heel wat verbeteren, zegt Lemesre. "Het is maar een studie, maar dan wel een waar we iets mee willen doen", aldus Lesmesre.
Het stadsbestuur schoot in actie na de vaststelling dat de handel in het Brusselse centrum - en meer bepaald op de Anspachlaan - het vandaag niet bijster goed doet.
Ook de komst van winkelcentra in de Rand noopt tot verandering. Uit de studie blijkt immers dat 23 procent van de ondervraagden minder of helemaal niet meer naar het centrum wil afzakken als de geplande winkelcentra als Uplace en Europea, het voormalige Neo, er komen. Dat laatste project is er een op initiatief van het Brusselse stadsbestuur.
Voetgangerszone Vijfhoek
Lees meer over: Economie , Voetgangerszone Vijfhoek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.