De culturele en creatieve sectoren zijn een belangrijke motor van de Brusselse economie. Dat blijkt uit een nieuwe studie van de Vrije Universiteit Brussel (VUB) en Hub.brussels, het Brussels agentschap voor de ondersteuning van het bedrijfsleven.
Culturele en creatieve sectoren zijn motor van Brusselse economie
De cijfers uit het onderzoek dateren van voor de coronacrisis en schetsen dus een beeld van de Brusselse culturele en creatieve sectoren (CCS) voor de talrijke maatregelen die genomen werden. Daaruit blijkt dat de CCS een belangrijk onderdeel van de Brusselse economie vormen.
Het gaat om onder meer de audiovisuele sector, maar ook reclame, design, pers, architectuur, kunst... In 2018 zorgden ze voor meer dan 3 miljard euro netto toegevoegde waarde, of 3,8 procent van de Brusselse economie.
"De culturele en creatieve sectoren kenden, tot het begin van de crisis, een constante en bovengemiddelde groei"
"Deze sectoren en deelsectoren kenden, op z’n minst tot het begin van de crisis, een constante en bovengemiddelde groei," zegt Marlen Komorowski van het Onderzoekscentrum SMIT van de VUB. "Het gaat om een gemiddelde jaargroei van 2,4 procent tussen 2017 en 2018, ten opzichte van 1,2 procent voor de gehele Brusselse economie. De sector zal in de toekomst nog belangrijker worden."
De audiovisuele sector draagt het meeste bij. Dat komt vooral doordat grote mediabedrijven als VRT, RTBF en Kinepolis daar deel van uitmaken. Op de tweede plaats volgt reclame en marketing, gevolgd door boeken en gedrukte media.
Werkgelegenheid
Bijna een vierde van de Belgische CCS-banen bevinden zich bovendien in Brussel. De culturele en creatieve sectoren vormen samen de tweede grootste werkgever van het Brussels gewest, na de sector overheidsadministratie, defensie en verplichte sociale zekerheid.
Ongeveer 15 procent van het totale personeelsbestand van Brussel is actief in de CCS. De werkgelegenheid blijft ook elk jaar toenemen.
"Het culturele en creatieve ondernemerschap dient als essentiële economische sector beschouwd te worden, en moet dus prioritair ondersteund worden"
"We zijn verheugd dat deze studie onze stelling bevestigt, namelijk dat het culturele en creatieve ondernemerschap eindelijk als een echte, essentiële economische sector beschouwd dient te worden, en dus ook prioritair ondersteund moet worden," zegt Isabelle Grippa, CEO van Hub.brussels.
Veel werknemers in de CCS zijn echter zelfstandigen en freelancers, die extra kwetsbaar zijn voor crisissen. Wat de impact van de coronacrisis is, moet blijken uit een volgende studie. De resultaten zullen deze zomer bekend gemaakt worden.
Om de sectoren verder te laten floreren raadt de studie het Brussels Gewest aan om verder te investeren in de sector. "Het Gewest moet zijn publieke rol verder versterken en het imago van Brussel internationaal versterken," zegt Komorowski. Ook moet het Gewest ondersteunende maatregelen nemen die specifiek gericht zijn op de behoeften van microbedrijven en freelancers.
Lees meer over: Brussel , Economie , Cultuurnieuws , cultuursector , creatieve sector , VUB , hub.brussels , onderzoek