“Pak de telefoon en ga in dialoog”. Mini-Europa kan blijven voortbestaan en dat heeft het grotendeels te danken aan het personeel. Het zijn de eigen medewerkers die hebben aangedrongen op verdere onderhandelingen tussen de directie en de Stad Brussel.
Hoe het personeel van Mini-Europa zelf het park redde
De 26 personeelsleden van Mini-Europa kunnen sinds deze week weer opgelucht ademhalen. Hun werkplek kan blijven bestaan op de Heizelvlakte, ook wanneer het grote stadsproject Neo er neerstrijkt. “Het is één grote ontlading”, zegt Rose Cuvelier van de sales-afdeling en personeelsafgevaardigde. Niet alleen omwille van de maandenlange spanning over hun eigen job. Ook omdat zij en haar collega’s zelf aan de kar hebben getrokken. Mét succes.
“In september hoorden we dat de directie de wet-Renault opstartte, maar toen was het eigenlijk al vijf voor twaalf”, vertelt Cuvelier. “We hadden nog maar drie maanden voor het park zou moeten sluiten.” Directeur Thierry Meeùs kondigde toen dat hij op op 31 december de boeken zou neerleggen.
'Het leek alsof de directie de Wet-Renault als enige mogelijkheid zag om uit de situatie te geraken'
“Wij hadden het gevoel dat de directie de handdoek in de ring gooide omdat ze niet meer wist wat te doen”, zegt Cuvelier. “Ze zaten al jaren met korte contractverlengingen en onzekerheid. Ze zeiden dat niet letterlijk, maar het leek alsof ze de Wet-Renault als enige mogelijkheid zagen om uit die situatie te geraken. Ze keken zelfs al uit naar andere terreinen, terwijl het voor ons als personeel net belangrijk was om niet te moeten verhuizen.”
En Cuvelier had nog een voorgevoel: dat er niet meer écht gebabbeld werd met het stadsbestuur, tenzij dan via advocaten. Eind oktober besliste ze dan maar zelf om naar de Stad Brussel te bellen en een afspraak met burgemeester Philippe Close (PS) te vragen. Die wilde hen inderdaad ontvangen. “We zijn met acht collega’s naar die audiëntie geweest en hebben een uur lang open kunnen spreken.”
‘Pak de telefoon’
“We hebben de burgemeester gevraagd om het ook eens langs onze kant te bekijken”, vertelt Cuvelier over die meeting. “‘Onze directie zegt dat ze geen feedback meer van jullie krijgen, en jullie zeggen dat onze directie jullie niet contacteert', zeiden we. ‘Doe gewoon zoals de mensen vroeger deden: pak de telefoon en maak dialoog mogelijk’”.
De personeelsleden wilden van burgemeester Close een concrete datum horen om een nieuwe afspraak met hun directeur te maken. Aan het eind van de audiëntie was die er inderdaad. Met die datum trokken ze naar hun eigen directeur. Twee weken later bleken beide partijen elkaar alweer niet te hebben gecontacteerd. Intussen was het halverwege november.
“Mijn collega-sales manager heeft toen een berichtje gestuurd naar de burgemeester om te vragen of wij de directie nog eens moesten bellen”, zegt Cuvelier. Daarop kregen de medewerkers wel reactie. “De dag nadien hadden we een afspraak.”
Nieuw contract
En zo ging de bal aan het rollen. Eind november was er een eerste vergadering met enkele partners. Begin december werd het collectief ontslag via de Wet-Renault op pauze gezet. “De directie heeft zich vanaf dan gefocust op de onderhandelingen en huurcontracten. Toen kregen we eindelijk het gevoel dat er iets gedaan werd”, zegt Cuvelier. Pas op 30 december, een dag voor de aangekondigde sluiting, kwam er een definitief contractvoorstel. Dat is deze week getekend. (Lees verder onder de foto)
Directeur Thierry Meeùs zei woensdag aan BRUZZ dat hij zijn personeel bedankt “omdat de mensen het project trouw zijn gebleven en omdat ze zelf initiatief namen om te gaan onderhandelen met de Stad en Brussels Expo”. Ook de betrokken vakbondsafgevaardigde van het ACV benadrukt de grote rol van het personeel in de onderhandelingen.
'Als ondernemer moet je risico's durven nemen'
“We zijn wel trots dat we hebben gedaan wat we konden. En we appreciëren zeker dat de burgemeester ons, ondanks corona, toch snel heeft willen ontvangen”, zegt Cuvelier daarover. “Ik denk dat de vooroordelen intussen zo hoog waren, alsof beide partijen dachten dat de andere niet meer zou willen praten. Maar als ondernemer moet je risico’s durven nemen. Op een andere locatie zouden er ook problemen kunnen zijn, terwijl we hier al een naam hebben. Hier kunnen we verder.”
Mini-Europa heropent normaal gezien op 29 maart, met alle 26 vaste medewerkers. “De sfeer zit nu weer goed. Iedereen is blij dat we weer open kunnen en we doen ons uiterste best.” In de tussentijd gaat het personeel nog “een tandje bijsteken”, zegt Cuvelier. “We moeten nu zorgen dat mensen in België en de rest van Europa weten dat we nog bestaan.”
Lees meer over: Brussel-Stad , Economie , Mini-Europa , Thierry Meeûs , Rose Cuvelier
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.