De raad van bestuur van spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel heeft een lening van maximaal 1 miljard euro goedgekeurd. Dat geld moet dienen om verschillende projecten te helpen financieren die de capaciteit van het spoornetwerk ten goede komen. Het gaat dan onder meer om de uitbreiding van de havens van Brussel, Gent en Antwerpen, het Gewestelijk ExpresNet (GEN) en de spoorlijn Gent-Brugge.
Infrabel gaat lening aan van 1 miljard euro, ook haven Brussel profiteert mee
De lening vormt een deel van de enveloppe van 16,4 miljard euro die in december 2022 werd afgeklopt voor de tien komende jaren. Dinsdag heeft de raad van bestuur van Infrabel beslist om een eerste schijf van 800 miljoen euro vanaf 2025 te activeren.
"Door uitzonderlijk een eigen lening aan te gaan, neemt de raad van bestuur zijn verantwoordelijkheid om de grote infrastructuurprojecten af te ronden", stelt voorzitter Jan Cornillie. Voor CEO Benoît Gilson is deze beslissing een "hefboom om de performantie van het spoornetwerk te verbeteren ten voordele van onze cliënten, de modal shift en de nationale economie".
"Het extra miljard zal toelaten om de emblematische en fundamentele werven op ons spoornetwerk te versnellen", bevestigt federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet. "Na jaren van onderinvestering en bezuinigingen zitten onze spoorwegmaatschappijen nu op een ambitieus en vooral zeker financieringstraject voor de komende jaren."
Lees meer over: Economie , haven brussel , Infrabel , spoorwegen
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.