Roland Cracco gedelegeerd bestuurder Interparking

| Roland Cracco, gedelegeerd bestuurder van Interparking, tekent beroep aan bij het Milieucollege

Interparking in conflict met Brussels Gewest

EDB
© BRUZZ
09/03/2018

De parkinguitbater moet extra belasting betalen om parkeerplaatsen te mogen blijven verhuren aan bedienden uit de buurt, en dat zint het bedrijf niet. Volgens Interparking geldt die nieuwe taks enkel voor privéparkings, en zijn haar parkings publiek. Daarom tekent het bedrijf beroep aan bij het Milieucollege.

Interparking is de derde grootste parkinguitbater in Europa, maar ligt nu in conflict met Leefmilieu Brussel. Die laatste weigert immers om de milieuvergunning te verlengen voor alle publieke parkings die abonnementen uitreiken aan bedienden die er in de omgeving werken. Tenzij de parkings er een taks voor betalen. “Dat is een eigenzinnige interpretatie van het Lucht-Klimaat-Energieplan door Leefmilieu Brussel”, zegt Roland Cracco, CEO van Interparking, aan BRUZZ.

Het Brusselse Lucht-Klimaat-Energieplan is een plan van de Brusselse regering om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen en het energieverbruik te beperken. Daarom streeft het plan ook naar een vermindering van het aantal beschikbare parkeerplaatsen rondom kantoorgebouwen. Dit moet de werknemers ontmoedigen om de wagen te nemen.

Bij de hernieuwing van de milieuvergunning voor hun parkings moeten bedrijven dan ook een toenemend aantal parkeerplaatsen ter beschikking stellen van het publiek. Als ze de parkeerplaatsen zelf willen behouden, moeten ze daarvoor een milieuheffing betalen.

Geen privéparking

Dus vindt Leefmilieu Brussel dat ook Interparking die milieuheffing moet betalen. Want door plaatsen voor te behouden aan bedienden, ondermijnt de parkingbeheerder volgens het agentschap de regelgeving. Werknemers zullen immers nog steeds met hun auto naar Brussel komen.

"Als Interparking plaatsen voorbehoudt voor abonnees die in de buurt werken, dan moeten zij de taks betalen zoals die gestipuleerd is in het Lucht-Klimaat-Energieplan. En dat tarief is 450 euro per plaats," zegt Nathalie Guilmin, woordvoerster bij Leefmilieu Brussel.

Volgens Cracco kan hier echter geen sprake van zijn. Volgens hem is er geen wettelijke basis om die taks te heffen. "Het principe geldt enkel voor privéparkings, en dus niet voor de parkings van Interparking. Het is juridisch gewoon niet juist," houdt Cracco vol.

Om tegen de beslissing van Leefmilieu Brussel in te gaan, tekende Interparking nu beroep aan bij het Milieucollege. Dat zal oordelen of de betwisting van Interparking al dan niet gegrond is.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Economie , Milieu , Interparking , Cracco , Leefmilieu Brussel

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni