Aan de groei van de lagekostenmaatschappijen op Brussels Airport is vorig jaar een einde gekomen. Hun activiteiten stagneerden, zo zei luchthaventopman Arnaud Feist dinsdag bij de voorstelling van de jaarcijfers van het bedrijf.
Lowcostsegment groeit niet langer op Brussels Airport
Het lowcostsegment kreeg vooral in de periode 2013-2014 een enorme boost, toen Vueling en vervolgens Ryanair een aantal vliegtuigen in Zaventem stalden. Maar het groeiritme is sindsdien vertraagd, en de laatste maanden zelfs gestabiliseerd, aldus Feist.
Volgens de topman van Brussels Airport is de Ierse budgetvlieger Ryanair zijn activiteiten zelfs aan het terugschroeven. Hij verzekert dat hij regelmatig overlegt met de Ieren over nieuwe, "duurzame" verbindingen. Ryanair-topman Michael O'Leary kondigde overigens onlangs aan dat er komende winter twee nieuwe bestemmingen bijkomen op Zaventem.
De lagekostenmaatschappijen hebben een marktaandeel van ongeveer 17 procent op Brussels Airport.
De lowcostmaatschappijen hadden de voorbije jaren, samen met de netwerkontwikkeling van Brussels Airlines (de grootste klant van de luchthaven) een positieve invloed op de evolutie van het aantal korteafstandsvluchten in Zaventem. Dat nam op vijf jaar tijd met een derde toe. Vorig jaar ontving Brussels Airport 21,6 miljoen passagiers die binnen Europa reisden, 13,4 procent meer dan in 2016. Toen hadden de aanslagen in Zaventem en Brussel een negatieve impact. De luchthaven ontving in totaal 24,8 miljoen reizigers, een record. Van hen namen er 3,2 miljoen een intercontinentale vlucht.
"We hebben vorig jaar het verlies dat we leden door het vertrek van Jet Airways bijna volledig goedgemaakt", aldus Feist. Dat is te danken aan een tweede dagelijkse vlucht naar Dubai en de nieuwe bestemmingen Tokio, Shanghai, Mumbai en Toronto. De topman benadrukte opnieuw het belang van Brussels Airport als overstapluchthaven. Bijna een op de vijf (19 procent) passagiers had Zaventem niet als vertrekpunt of eindbestemming van zijn vliegtuigreis. Feist hoopt dat aandeel de komende jaren op te trekken naar 25 procent. De luchthaven dient vooral als hub voor de luchtvaartalliantie "Star Alliance", waar Brussels Airlines deel van uitmaakt. Zeventien maatschappijen die lid zijn van Star Alliance zijn actief op de luchthaven.
Ook voor het vrachtvervoer was 2017 een goed jaar. Zoals eind vorig jaar al was bekend geraakt, verwerkte Brussels Airport voor het eerst sinds 2008 (en de verhuis van het Europese verdeelcentrum van koerierbedrijf DHL naar Leipzig) weer meer dan 500.000 ton cargo. Sindsdien is de Brusselse hub van DHL weer sterk gegroeid en er kwamen de voorbije maanden enkele nieuwe cargomaatschappijen bij die (tijdelijk?) geen plaats meer hebben op de Amsterdamse luchthaven Schiphol. Brussels Airport bekleedt momenteel de 20ste plaats in de ranglijst van grootste Europese luchthavens. In 2015 bezette de luchthaven nog de 16de plek, maar in 2016 - door impact van de aanslagen - zakte hij naar de 22e positie. De ambitie is om op termijn de top 15 in te duiken.
Lees meer over: Economie , Brussels Airport , Lowcost
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.