'Nieuwe kantoortorens bij stations nodig'

© brusselnieuws.be
22/02/2011
De gemiddelde CO2-uitstoot veroorzaakt door een kantoorbediende ligt in Brussel ongeveer dubbel zo hoog als in Londen of Parijs. Dat heeft vooral te maken met de vele auto-pendelaars. Vastgoedadviseur DTZ pleit daarom voor meer en hogere kantoren bij knooppunten van het openbaar vervoer.

In vergelijking met hun collega's in Londen of Parijs gaan Brusselse werknemers veel meer met de auto naar het werk. Dat geldt zeker voor de vele kantoren die niet centraal gelegen zijn. Daarnaast zijn ook de energieprestaties van de Brusselse gebouwen iets slechter en heeft elke werknemer meer vierkante meters ter beschikking. Daardoor is de gemiddelde CO2-uistoot per werknemer in Brussel dubbel zo hoog als in Londen en Parijs.

In een studie pleit vastgoedadviseur DTZ daarom voor een verdichting van de kantoren rond stations en andere knooppunten van het openbaar vervoer. Maar hoe rijm je de investering in nieuwe kantoren met de grote leegstand? Er stond nog nooit zoveel kantooroppervlakte leeg als het voorbije jaar. Bijna 1,6 miljoen vierkante meter op het einde van 2010.

"Het zijn vooral kleine eenheden die leeg staan, terwijl er net een grote vraag is naar oppervlakten van 20.000 vierkante meter en meer," zegt Tamas Polster van DTZ aan brusselnieuws.be. "Kleine en oude kantoorgebouwen moeten verder omgebouwd worden tot woningen terwijl de kantoorzones in het centrum moeten verdichten. Bij transportknooppunten zou een beperkt aantal iconische torens de aantrekkelijkheid van de stad kunnen verhogen. Als Brussel niet investeert in nieuwe, grotere kantoren, zal het geen nieuwe bedrijven kunnen aantrekken en zelfs werkgelegenheid verliezen."

De plannen van Christian de Portzamparc voor de nieuwe Wetstraat en nieuwe torens aan het Zuidstation sluiten aan bij de conclusie van de studie.

Stadsvereniging Arau, tradioneel een tegenstander van hoogbouw, is niet overtuigd door de argumenten van DTZ. "Torens zorgen voor schaduw en wind en zijn dus niet aangenaam voor omwonenden," zegt directrice Isabelle Pauthier. "Een studie van de UCL heeft bovendien aangetoond dat torens lang niet altijd zo milieuvriendelijk zijn als ze worden voorgesteld. De liften slokken bij voorbeeld enorm veel energie op."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Economie

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni