Op een stelling rond het Beursgebouw in Brussel hangt een reclamespandoek van e-commercewebsite Zalando. Ongehoord, vinden de handelaars uit het stadscentrum.
Reclame voor e-commerce op Beursgebouw stuit handelaars tegen de borst
Dat meldt Alain Berlinblau, voorzitter van de handelaarsvereniging uit het stadscentrum, aan La Libre Belgique. “Ik krijg veel vragen van handelaars die zich beledigd voelen. En ik snap hen. We waren allemaal gechoqueerd bij het zien van deze reclame,” klinkt het. “Deze internetgigant is een grote concurrent voor ons. Dat de Stad zo’n reclame toelaat in het midden van de voetgangerszone, is provocatie.”
Het kabinet van Brussels burgemeester Philippe Close (PS) legt aan La Libre uit dat de reclamepanelen beheerd worden door een privébedrijf. De spandoeken moeten de werken aan het Beursgebouw bedekken, maar de Stad zou zelf geen inspraak hebben over de inhoud. “Tenzij de reclame discriminerend zou zijn,” aldus het kabinet. Het Beursgebouw wordt nog tot volgend jaar gerenoveerd tot een open stadshal en biermuseum.
Omzetverlies
Volgens de handelaars is dat argument onvoldoende. “De Stad zou dat toch moeten controleren?”, zegt Berlinblau. “Bij de invoering van de voetgangerszone zijn wij 30 procent van onze omzet verloren. Die hebben we nog altijd niet teruggewonnen. Natuurlijk speelt ook online verkoop daarin een rol. We krijgen de indruk dat de Stad ons negeert.” Hij is ook niet tevreden met de verdere wering van het autoverkeer uit het centrum vanaf augustus binnen het Good Move-plan.
Berlinblau is handelaar in het winkelcentrum City 2 in de Nieuwstraat. Hij was jarenlang voorzitter van de rechters in ondernemingszaken bij de Franstalige ondernemingsrechtbank van Brussel. Hij ziet vooral duurdere winkels vertrekken uit het stadscentrum sinds de inrichting van de voetgangerszone. “Alles aan lage prijzen werkt, de rest niet,” zegt hij.
Lees meer over: Brussel-Stad , Economie , zalando , voetgangerszone , handel