De Brusselse geuzebrouwerij Cantillon en het Beerselse Drie Fonteinen trekken samen ten strijde tegen de verkoop van hun exclusieve bieren op de zwarte markt. ‘Op buitenlandse websites zien we onze cuvées tot 10 maal duurder verkocht worden’, zegt hoofdbrouwer van Cantillon Jean Van Roy. De brouwerijen roepen de autoriteiten op om de zwarte markt strenger te controleren.
Speculatie-alarm bij Cantillon: 'Tot 1.000 euro voor 1 fles'
De plaag van de zwarte markt teistert de brouwerijen al zo’n 4 jaar. Bepaalde individu’s komen – vaak in groep - rechtstreeks naar de brouwerij of naar de kleinere verdeelpunten en kopen steevast het maximum aantal flessen van de speciale cuvées op. “Het zijn mensen die geen snars kennen van onze bieren en enkel geïnteresseerd zijn in de doorverkoop van onze producten”, zegt Van Roy.
Later zien de brouwers die flessen dan verschijnen op allerlei buitenlandse websites. De prijzen zijn vaak 5 tot 10 maal zo hoog als de oorspronkelijke aankoopprijs. Zeldzame cuvées die niet meer gebrouwd worden gaan vaak voor enkele honderden euro’s over de toonbank, soms lopen de bedragen zelfs op tot duizend euro. “Het gaat vooral over de Noord-Amerikaanse markt. In mindere mate worden onze producten ook doorverkocht in Japan”, aldus Van Roy.
'De loef afgestoken'
De hoofdbrouwer benadrukt dat het niet om een financieel probleem gaat, maar dat hij het imago van zijn brouwerij en zijn klanten wil beschermen. “Onze producten worden verkocht, het geld komt binnen. Dat is het probleem niet. Het probleem is dat onze trouwe klanten, die al jaar en dag met kennis van zaken onze producten kopen, vaak de loef afgestoken worden door deze handelaars. Ik ben het beu om trouwe klanten te moeten zeggen dat we al door onze voorraad heen zijn.”
Daarom trekken de brouwerijen Cantillon en Drie Fonteinen samen aan de alarmbel. Ze willen dat de autoriteiten strenger gaan optreden tegen dergelijke praktijken. “Het gaat hier om niets minder dan dieven. Ze betalen geen belastingen of accijnzen maar maken wel woekerwinsten met hun doorverkoop. De enige oplossing is dat we gaan samenwerken met de staat om deze praktijken te stoppen”, besluit Van Roy.
De brouwer denkt er ook aan om vanaf volgend jaar enkele van zijn speciale cuvées zelf online aan te bieden, om zo meer controle te krijgen op de verkoop van zijn exclusieve producten.
Lees meer over: Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.