De getroffen ondernemers maken in deze crisis drie fases door, zegt Anton Van Assche van zelfstandigenorganisatie Unizo. De eerste week na de corona-uitbraak was fase 1: zoveel mogelijk kosten vermijden, bijvoorbeeld door het personeel op tijdelijke werkloosheid te zetten en de voorraad te verkopen.
“Momenteel zitten de ondernemers in fase 2, de periode waarin ze een oplossing moeten vinden voor hun cashflowprobleem. Ze hebben geen inkomsten meer, maar moeten wel facturen betalen,” aldus Van Assche.
"Straks volgt dan fase 3: wat te doen als alles weer opnieuw op gang komt.” Van Assche ziet nu al twee soorten reacties. “Sommige ondernemers blijven rotsvast geloven in hun product en menen dat het er alleen op aan komt het straks weer in de markt te zetten.
Anderen beseffen dat de situatie na de afzonderingsmaatregelen mogelijk niet meer helemaal dezelfde zal zijn en dat er misschien aanpassingen nodig zijn. Neem de horeca- en eventbusiness. Zullen de mensen al meteen massa-events willen bijwonen? Gaan ze in cafés of restaurants direct opnieuw dicht op elkaar willen zitten of moeten er een paar tafeltjes weggehaald worden? Het is voor een stuk koffiedik kijken. Niemand heeft deze situatie ooit meegemaakt.”
De crisis noopt ondernemers sowieso om creatief te zijn, meent Van Assche. Velen trachten online verder te werken en brengen hun product dezer dagen letterlijk aan de man via thuislevering. “Dat is zeker de juiste reactie. Online aanwezig zijn is een goede manier om het contact met de klanten te onderhouden. Maar het levert daarom nog geen financieel volwaardig alternatief op.”
Hoe dan ook zal deze crisis een boost geven aan de webverkoop, meent Van Assche. “Wie al een webshop had, is nu in het voordeel. In sommige sectoren waren de mogelijkheden van online echt onderbenut.”
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.