Door de uitbreiding van de voetgangerszone rond de Beurs zullen meer grote winkelketens een stek willen in de binnenstad. Dat zegt parlementslid Benoît Cerexhe (CDH). Hij vreest voor de toekomst van de kleinere handelaars in de Vijfhoek. "Liever ketens in het centrum dan in nieuwe winkelcentra", klinkt het dan weer bij zelfstandigenorganisatie Unizo.
'Voetgangerszone bedreigt kleinhandel'
Moeten kleine handelaars vrezen voor de uitbreiding van de voetgangerszone in het centrum? Parlementslid Benoît Cerexhe (CDH), tevens burgemeester van Sint-Pieters-Woluwe, denkt van wel. Autovrije zones zorgen voor meer passage en dus zullen meer ketens zich in de zone willen vestigen, redeneert Cerexhe. Gevolg: de vastgoedprijzen zullen onbetaalbaar worden voor kleine handelaars en ook de omliggende handelswijken zoals de Nieuwstraat, de Brabantstraat, de Gentsesteenweg en de Bovenstad zouden in de klappen delen.
"Schepen van Handel Marion Lemesre (MR) denkt dat er onvoldoende grote winkelruimtes zijn voor grote merken, maar dan onderschat ze de inventiviteit van de grote ketens", zegt Cerexhe in Le Soir. "Het zijn de kleine, onafhankelijke handelaars die wijken karakter geven. We moeten ervoor zorgen dat zij kunnen blijven bestaan."
De voormalige minister van Economie toont zich ook bezorgd dat het gewestelijk handelsagentschap Atrium (nog) niet is geconsulteerd door de Stad. Het stadsbestuur koos voor het studiebureau Geoconsulting om zijn handelsplan te ondersteunen.
Wisselwerking
Zelfstandigenorganisatie Unizo deelt de analyse van Cerexhe slechts ten dele. "Het kan verschillende kanten uitgaan", zegt Anton Van Assche aan brusselnieuws.be. "De autovrije zone kan meer ketens aantrekken, maar ook zorgen voor meer horeca bijvoorbeeld."
Ook als er meer ketens komen, hoeft dat volgens Unizo niet rampzalig te zijn voor de kleinhandel. "In het centrum kan dat zorgen voor wisselwerking. Dat zie je bijvoorbeeld in City 2, waar een keten zoals Fnac voor extra passage zorgt. Kleine zelfstandigen profiteren daar mee van. Liever ketens in het centrum dus dan in nieuwe winkelcentra zoals Neo en Uplace. Daar is er helemaal geen kans op wisselwerking."
Van Assche vreest dan ook veel meer de komst van nieuwe winkelcentra dan de uitbreiding van de voetgangerszone. "De Stad steekt veel energie in Neo en moest ook iets doen voor het centrum. De vraag is of het niet te weinig en te laat is."
Lees meer over: Brussel-Stad , Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.