Wasserettes verhogen prijzen door energierekening: 'Weinig ruimte om te besparen'

Jasmijn Post
© BRUZZ
07/10/2022
Updated: 09/10/2022 18.01u

Brusselse wasserettes vrezen voor de energiekosten die ze zullen moeten maken de komende maanden. "In augustus betaalde ik 14.000 euro aan energie vijf keer zoveel als normaal," klinkt het bij Sun Wash. De keten ziet zich gedwongen om de prijzen te verhogen.

Stefanie De Wilde is bestuurder van zes Sun Wash wasserettes, waarvan twee grote, in Ganshoren en in Schaarbeek. Sinds april heeft ze geen vast contract meer voor gas en elektriciteit. Dat heeft ze geweten: in Schaarbeek betaalt ze normaal 2.800 euro aan de energierekening. "In augustus was dat vijf keer zo hoog: 14.000 euro."

Sun Wash ziet zich gedwongen om de prijzen met dertig procent te verhogen. "Op die manier kunnen we het redden, maar het is niet genoeg. We zetten ook de reserves van het bedrijf in," zegt De Wilde. Zonnepanelen plaatsen is geen optie, voor ze die mogen installeren moet de asbest uit het dak. Voor een volledige renovatie van het dak is voorlopig geen geld.

'Ik weet niet of ik volgend jaar boven de nul ga uitkomen.'

Thierry Perquy, Wash Express in Elsene

"We hebben weinig ruimte om te manoeuvreren," zegt De Wilde. "We kunnen niet in koud water wassen." Voorlopig zijn er geen premies voor wasserettes. "We zijn hele kleine ondernemers, maar we gebruiken heel veel energie. De technische werkloosheid helpt ons niets verder: wasserettes hebben vaak maar één medewerker."

Indexering

"Het gaat helemaal niet goed, ik heb enorme kosten," zegt ook Thierry Perquy, de eigenaar van Wash Express in Elsene. Drie types nieuwe kosten stapelen zich op: naast de hoge energierekening, heeft de eigenaar ook een indexering van de huur doorgevoerd. Bovendien betaalt Perquy belasting over de afvoer van het water en die is verhoogd.

De gasrekening – wasserettes verwarmen het water vooral op gas – was in mei nog 450 euro per maand, zegt Perquy. In de maanden die volgden was dat een bedrag van 1.700 euro: meer dan vier keer zoveel. "De prijs gaat nog verder omhoog," voorspelt Perquy. "Ik weet niet of ik boven de nul ga uitkomen volgend jaar."

Voorheen was de huur zijn grootste kostenpost, nu is het gasrekening. Ook Perquy ziet zich gedwongen de kosten door te rekenen aan de klant. Hij vraagt sinds kort dertig procent extra voor elke wasbeurt en ook de droogbeurt is iets duurder geworden.

Perquy ziet geen manier om energie te besparen. "Het enige alternatief zijn zuinigere machines, maar die duren ook vijf keer zo lang." Perquy betwijfelt of de klanten dan nog zouden komen wassen.

wash_express_2.jpg

| Wash Express in Elsene.

Ledlampen

Luc Desplenter is eigenaar van wasserette WASHING'ton in het centrum van de stad. Hij heeft al met de fabrikant van de wasmachines contact opgenomen om te informeren hoe hij minder energie kan verbruiken. "Men heeft me gezegd dat dat vrijwel onmogelijk is."

"Ik heb ledlampen geïnstalleerd en er is geen chauffage. Het licht gaat automatisch uit om 22.30. Ik betaal maandelijks 150 euro aan energiekosten, maar ik heb de afrekening nog niet gekregen. Ik weet totaal niet wat ik moet verwachten. Het zou interessant zijn moest de energiemaatschappij een digitale meter plaatsen."

Desplenter is ook eigenaar van hotel Le Dixseptieme. "Daar heeft Engie wel een teller geplaatst. Als kleine verbruikers dat ook zouden hebben, krijgen ze meer zicht op de uitgaven. Dan kunnen ze het maandelijks natellen. Zo staan ze misschien één keer voor een verrassing, maar daarna niet meer. De kleine ondernemer moet een jaar wachten voor hij het weet."

Transparantie

Ook klanten blijken op zoek naar meer transparantie. Bij Sun Wash ziet De Wilde iets meer klanten de laatste tijd. "De consument van vandaag wil precies weten wat hij gaat betalen," verklaart ze.

"Veel klanten komen naar ons, want ze weten niet wat ze thuis gaan betalen. Ik zie zelfs klanten terugkeren die tijdens de coronacrisis een eigen droogmachine hebben gekocht, die nu terugkeren naar ons, zodat ze weten wat ze moeten afrekenen."

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni