Werkgevers over uitbreiding Ring: 'Interregionaal overleg nodig'
Het gebeurt niet elke dag dat werkgevers een bustocht door Brussel organiseren om te wijzen op de zwarte knooppunten in het verkeer. Agoria, de federatie van technologische bedrijven, deed het vorige week.
Agoria vraagt extra inspanningen voor het openbaar vervoer, met meer metro en een snellere uitvoering van het voorstadsnet, want Brussel en de invalswegen slibben dicht. De werkgevers zijn ook voorzichtig positief over het vervoersplan Iris-2 van minister Pascal Smet (SP.A). Ze dringen tot slot ook aan op beter overleg tussen Vlaanderen en Brussel. In het debat over de uitbreiding van de Ring lijkt het erop dat Vlaanderen en Brussel allebei in een cocon zitten.
Metropolitan Brussels
De Brusselse werkgevers van Beci gaan nog een stap verder. Zij werken met Voka (Vlaams niveau), VBO (Belgisch) en de Union des Classes Moyennes (Waals) aan een ambitieus plan om de Brusselse metropool (Brussel aangevuld met Halle-Vilvoorde en Waals-Brabant) op de kaart te zetten.
"De communautaire crisis heeft iedereen wakker geschud," zegt Tom Smeets, adviseur van Beci. "Een samenwerking over de gewestgrenzen is belangrijker dan ooit. We leggen de laatste hand aan Business routes 2018 for a metropolitan Brussels. Deze regio levert dertig procent van het bnp, maar de troeven worden te weinig uitgespeeld. Het heeft geen zin dat iedereen op zijn eiland blijft zitten. Het gaat om één grote arbeidsmarkt. En het is een succesvolle regio. Met dank aan de internationale rol van Brussel. Maar andersom kan Brussel niet zonder het omliggende gebied, omdat er hooggeschoolde werknemers nodig zijn."
Eén element uit Business routes is de mobiliteit. Nu de discussie over de uitbreiding van de Brusselse Ring is losgebarsten, wil Beci ook een stem in het debat. Smeets had eind juli in De Morgen nog die uitbreiding aan de kaak gesteld. Vandaag is hij iets genuanceerder. "We werken in dit dossier samen met Voka Halle-Vilvoorde," zegt Smeets. "We willen de best mogelijke implementatie van de Ring, waar Zaventem én Brussel wel bij varen. Daarvoor is interregionaal overleg nodig. Meer nog: een echte instantie die bijvoorbeeld grensoverschrijdend verkeersmanagement kan organiseren."
En ten gronde over de uitbreiding van de Ring? "Het zou dom zijn om de uitbreiding vanuit Brussel zomaar af te schieten. We mogen de files niet bestendigen, en er zijn nog geen echte alternatieven voor de auto: er is geen voorstadsnet, geen fietsinfrastructuur, maar twee metrolijnen. Al met vijf à tien procent minder auto's in de stad krijgen we een vlotter verkeer en een leefbaarder stad."
Uitbreiding Ring rond Brussel
Lees meer over: Economie , Uitbreiding Ring rond Brussel
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.