Brussel toont totaal geen ambitie of visie. Zo vatten Olivier Willocx, Olivier de Wasseige en Hans Maertens, voorzitters van respectievelijk Beci, de Waalse werkgeversorganisatie UWE en de Vlaamse werkgeversorganisatie VOKA, het Brussels beleid samen. 'Er is een totaal gebrek aan leiderschap.'
Werkgeversorganisaties: 'Brussel toont totaal geen ambitie'
In een interview met Le Soir halen de drie voorzitters bijzonder scherp uit naar het Brussels Gewest.
Waar willen we naartoe met Brussel? Hoe moet de regio eruitzien in 2030? En in 2040? We hebben een plan nodig.
De drie zijn het er over eens dat Brussel een regio met wereldklasse is. "Maar er is geen strategie, geen visie. Waar willen we naartoe met Brussel? Hoe moet de regio eruitzien in 2030? En in 2040? We hebben een plan nodig," zo stelt Hans Maertens van Voka,
Ook Beci, de Brusselse kamer van koophandel, maakt hetzelfde verwijt. "Ofwel discussieert de Brusselse regering enkel over een strategie of een visie, ofwel houdt ze zich bezig met het verbieden van de verkoop van schildpadden in een of andere winkel, in de naam van dierenwelzijn. Maar dat is haar taak totaal niet."
5G en mobiliteitsproblemen
De organisaties wijzen ook op specifieke dossiers waar de regering volgens hen steken heeft laten vallen, zoals de 5G die niet van de grond komt en de bedrijven die wegtrekken uit het gewest, onder andere omwille van de mobiliteitsproblemen.
Ieder jaar worden de files erger, we verliezen steeds meer kostbare tijd.
"Wij hebben de indruk dat Brussel afgesloten is voor het autoverkeer," aldus Olivier de Wasseige van de Union Wallone des Entreprises (UWE). "Ieder jaar worden de files erger, we verliezen steeds meer kostbare tijd."
Willocx toont zich iets genuanceerder, maar begrijpt enkele maatregelen van deze regering niet. "We leven in andere tijden en moeten mee evolueren. Maar je moet ook nog de individuele keuze respecteren. De toegang tot het Gewest via de E411 beperken (er zijn plannen om het Herrmann-Debrouxviaduct af te breken, red.), zonder dat het GEN-netwerk afgewerkt is, zonder dat er parkings zijn, dat is gewoonweg crimineel. Zo creëer je stress en psychosociaal lijden, en het verandert uiteindelijk niets."
De drie werkgeversorganisaties willen zelf enkele voorstellen op tafel leggen, maar zullen de verkiezingen afwachten. "We hebben geen zin om aan electorale bling-bling te doen," klinkt het nog.
Lees meer over: Brussel , Economie , Mobiliteit , Olivier Willocx , Olivier de Wasseige , Hans Maertens , BECI , Voka , uwe , filehoofdstad
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.