De terreurdreuging zorgde afgelopen weekend voor een pak minder bezoekers in de hoofdstad. Het bedrijf The Retail Factory registreerde de impact voor de Brusselse winkelstraten. Ten opzichte van een gemiddelde zaterdag in 2015 is er sprake van 68 procent minder passanten. Ook het slechte weer speelde een rol.
Zaterdag bijna 70 procent minder passanten in winkelstraten
Lees ook: Annulaties stromen binnen in hotels
The Retail Factory registreerde in heel het land 25 procent minder bezoekers in de winkelstraten ten opzichte van een gemiddelde zaterdag dit jaar. Zondag was dat een daling met 39 procent. Volgens zaakvoerder Philippe Van Riel was er een "gigantische impact" door de terreurdreiging afgelopen weekend, en dat vooral in Brussel en ook Antwerpen. Ook het slechte weer speelde vooral zaterdag parten.
In Brussel registreerde het bedrijf zaterdag 68 procent minder bezoekers in de winkelstraten ten opzichte van een gemiddelde zaterdag. Zondag was dit een daling met 53 procent. Tegenover de week voordien waren er in Brussel 63 procent minder kooplustigen zaterdag en 38 procent minder zondag. In Antwerpen is er zaterdag sprake van 18 procent minder bezoekers dan gemiddeld. Zondag was dit 53 procent minder
Volgens Van Riel was de impact van de terreurdreiging kleiner naarmate de centrumstad kleiner is. The Retail Factory registreert de passanten in de winkelstraten met scanners die de unieke Mac-adressen oppikken van mobiele telefoons. Die gegevens zijn bijvoorbeeld bestemd voor de lokale besturen of winkeliers.
Dreigingsniveau 4 in Brussel
Lees meer over: Economie , Dreigingsniveau 4 in Brussel
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.