Infrabel installeert zaterdag en zondag de structuur van de nieuwe Carsoelbrug in Ukkel. De 'superbrug', die zal uitgeven op het station Sint-Job, moet in de herfst van 2025 operationeel zijn.
Infrabel installeert dit weekend 'superbrug' in Ukkel
De oude spoorbrug aan de Jean en Pierre Carsoellaan, gebouwd in 1928, was toe aan een grondige renovatie. De structuur was door het verkeer van vrachtwagens, auto's, trams en bussen de structuur in de loop der tijd verzwakt. De werken zijn begonnen in 2023.
"Een bredere brug (45,8m in plaats van 11,7m) wordt gebouwd op slechts enkele meters van de oude structuur. De verbreding zal het mogelijk maken om alle soorten vervoer te integreren: trein, tram, bus, auto, fiets, enz. en zal meer ruimte bieden voor voetgangers. De huidige dubbele boog wordt vervangen door een diagonale lay-out om de doorgang voor de trams en bussen van de MIVB te vergemakkelijken," klinkt het bij Infrabel.
De bouw van de superbrug bleef niet onbesproken. Een vereniging van meer dan twintig buurtcomités stapte in september vorig jaar naar de Raad van State om de vergunning te schorsen. Ze hekelden "het buitensporige gebruik van beton" en vinden de nieuwe structuren "totaal anachronistisch en niet passen bij de wijk," maar haalden hun gelijk niet.
Voor dit grote project is een budget van € 11 miljoen gereserveerd. In januari zal de nieuwe brug in gebruik genomen worden. Tussen november 2024 en juni 2025 werkt de infrastructuurbeheerder aan de aanleg van de nieuwe tramsporen, de fietsparking, de perrons en de structuur van de taluds.
Als gevolg van deze werken zal het treinverkeer tussen 14 oktober 2024 en 15 juni 2025 licht verminderen op de lijnen Brussel-Luxemburg - Nijvel en Brussel-Luxemburg - Halle/Enghien.
Read more about: Ukkel , Stedenbouw , Brug Sint-Job , station Sint-Job , Infrabel , superbrug , Carsoelbrug , Brussel Mobiliteit , werf