Steeds meer slachtoffers vinden hun weg naar de Zorgcentra na Seksueel Geweld (ZSG). Toch kennen nog te weinig vrouwen de centra of durven ze er niet langs te gaan. Een bewustmakingscampagne die maandag uit de startblokken schiet, moet de centra onder de aandacht brengen en slachtoffers aanmoedigen hulp te zoeken.
Campagne moet Zorgcentra na Seksueel Geweld onder de aandacht brengen
De eerste drie ZSG openden in 2017 de deuren. Momenteel staat de teller op tien en deze legislatuur komen er nog drie centra bij. "We zijn onze belofte nagekomen," zei premier Alexander De Croo maandag bij de lancering van de campagne aan het UMC Sint-Pieter in Brussel, waar een zorgcentrum gevestigd is.
De centra bieden zorg aan slachtoffers van seksueel geweld en verlenen advies aan hun steunfiguren. Deze zorg wordt onder één dak aangeboden door een speciaal opgeleid team, en dat 24 uur op 24 en zeven dagen op zeven.
Steeds meer slachtoffers vinden hun weg naar de centra. Vorig jaar waren dat er 3.287. De eerste tien maanden van dit jaar kwamen al 3.507 personen aankloppen, ofwel elf per dag.
Toch benaderen die "alarmerende" cijfers volgens staatssecretaris Marie-Colline Leroy (Ecolo) niet de echte omvang van seksueel geweld. Dat illustreren ook cijfers die directeur Michel Pasteel van het Instituut voor de Gelijkheid van Vrouwen en Mannen maandag citeerde. Bij de start van de centra bleek 64 procent van de vrouwen tussen 16 en 69 jaar geconfronteerd te zijn geweest met minstens één vorm van seksueel geweld. Amper 4 procent deed aangifte bij de politie. Van de slachtoffers die bij de centra terechtkwamen, diende 60 procent klacht in.
Twee derde jonger dan 27
Opdat meer slachtoffers de weg naar de zorgcentra zouden vinden, start maandag een brede campagne in twee fases. De eerste fase dient om mensen bewuster te maken van het bestaan van de ZSG. "Het is belangrijk dat slachtoffers weten dat ze er niet alleen voor staan en dat er een plek is waar ze zeven dagen per week, de klok rond, terechtkunnen," legt staatssecretaris Leroy uit. Het is daarom de bedoeling de teams in de ZSG onder de aandacht te brengen.
De tweede fase richt zich rechtstreeks op (potentiële) slachtoffers. De boodschap daarbij is dat er centra voor hen zijn en dat ze zelf het ritme van zorg kunnen bepalen. Daarbij ligt de focus in het bijzonder op jongere mensen. Een derde van de slachtoffers in de ZSG is immers minderjarig en nog eens een derde is jonger dan 27 jaar.
De campagne loopt twee maanden en omvat onder meer radiospots, affiches en posts op sociale media.
Lees meer over: Brussel , Gezondheid , Veiligheid , Zorgcentrum na Seksueel Geweld