Reportage

'Hoe moeten we dat organiseren?' Restaurants en cafés aan vooravond van coronapas

Sarah Declercq
© BRUZZ
14/10/2021

| BRUZZ vroeg café-uitbaters naar de verplichte invoering van het Covid Safe Ticket (CST) in de horeca: Gurguze Huseyin van Capadocia Kebap, Martine Peeters van Daringman, Antonio Almida van Mussel Mongers en Adrian Cirjan.

Vanaf vrijdag moeten cafés en restaurants in Brussel klanten controleren op het Covid Safe Ticket. Meestal zal dit gebeuren door de kelners zelf. Toch lijkt niet iedereen even goed op de hoogte. Serveersters, obers, managers, chefs en zaakvoerders van bekende en minder bekende etablissementen in het centrum van Brussel vallen uit de lucht wanneer ze vernemen dat de maatregel vrijdag van kracht gaat.

“De directie heeft ons niets verteld,” zegt een manager van een restaurant met Aziatische keuken in de Dansaertwijk. Ook bij een nabijgelegen falafelrestaurant blijkt de naderende verplichting van de controle op de coronapas nieuws te zijn.

Yannick Hendrickx, al 15 jaar zaalchef in Restaurant François op de Baksteenkaai, was eveneens niet op de hoogte dat de maatregel vrijdag ingaat. Hij ziet het bovendien niet zitten om iedereen te controleren. “We zijn nu met twee om de zaak te runnen en het restaurant zit helemaal vol, tijdens het weekend zijn we hier met drie en zijn de terrassen ook nog eens gevuld. We kunnen dat niet elke keer vragen, we hebben hier geen tijd voor.”

Covid Safe Ticket (CST) in de horeca Capadocia Kebap Gurguze Huseyin 2

| Gurguze Huseyin voor zijn Capadocia Kebap.

“Covid Safe Ticket, dat is vanaf maandag zeker?”

Gurguze Huseyin is zaakvoerder van Café Inn en Capadocia Kebap, twee zaken die naast elkaar liggen in de voetgangerszone van de Anspachlaan. Hij verstaat moeilijk Frans en krijgt daarom af en toe nieuwsupdates van zijn zoon, maar loopt op die manier blijkbaar wat informatie mis. “Covid Safe Ticket, dat is vanaf maandag zeker?”, aldus Huseyin. “Het wordt heel moeilijk om iedereen te controleren, wij kunnen geen personeelslid de hele dag aan de deur kwijt om de controle uit te voeren.” Het is een algemene teneur bij de restaurants en cafés. Zo ook bij Au Daringman, een ‘bruin’ café op de Vlaamsesteenweg. “Vanaf 17 uur wordt het meestal heel druk en klanten gaan vaak naar buiten om even te roken. Dan is het moeilijk om te weten wie al binnen is geweest. Ik kan ook onmogelijk zowel achter de bar staan als mensen aan de deur controleren”, aldus Martine Peeters van Au Daringman.

Covid Safe Ticket (CST) in de horeca Martine Peeters van Daringman in de Vlaamsesteenweg

| Martine Peeters van Au Daringman in de Vlaamsesteenweg.

Daarnaast zit de schrik erin voor boze klanten. “Mensen worden snel boos, dat gebeurde ook met het mondmasker”, aldus Huseyin. Boetes worden daarentegen niet meteen gevreesd. Toch kunnen die oplopen tot 2.500 euro voor uitbaters die zich niet (goed) aan de maatregel houden. “Ik hoop dat ze hier een beetje redelijk in gaan zijn,” klinkt het bij Filip Jans, zaakvoerder van eetcafé Monk. Ook klanten riskeren een boete, bijvoorbeeld indien er sprake is van fraude met een vervalst Covid Safe Ticket. Maar dat is niet de grootste zorg van de horecazaken. “Wij gaan geen politie spelen”, zegt Hendrickx van Restaurant François.

De coronacrisis heeft ongetwijfeld stevig op de horecasector ingehakt. Klanten moeten weigeren omdat ze geen coronapas kunnen voorleggen is dan een doorn in het oog van de uitbaters. “Het aantal klanten is nog steeds niet op het niveau van voor de coronacrisis. De toeristen zijn nog niet helemaal terug. Dan is het pijnlijk om klanten te moeten weigeren,” zegt Antonio Almida, verantwoordelijke bij Mussel Mongers op de Baksteenkaai.

Covid Safe Ticket (CST) in de horeca: Antonio Almida van Mussel Mongers op de Baksteenkaai

| Antonio Almida op het terras van zijn zaak, Mussel Mongers, op de Baksteenkaai.

Chaotische communicatie

Veel zaakvoerders en werknemers klagen daarnaast de volgens hen chaotische manier van communiceren aan. “Er wordt verondersteld dat je zelf op zoek gaat naar de informatie”, aldus Jans van Monk. “En de informatie is soms ook enkel in het Frans te vinden.”

Horeca Brussel reageert verbolgen. “Vandaag nog hebben we 6.000 nieuwsbrieven rondgestuurd naar de horecazaken in het Frans én het Nederlands”, zegt Fabien Hermans de Horeca Brussel. “Ik stuur al weken informatie door over het Covid Safe Ticket, Covidscan (de controleapp, red.) en luchtfiltratie. Alle informatie staat bovendien duidelijk aangegeven op onze website, maar ze moeten het wel lezen.”

De horecafederatie hoopt dat klanten in grote getale terugkomen naar Brussel. “We hopen dat ook klanten vanuit Vlaanderen en Wallonië zullen afkomen. Door het Covid Safe Ticket is het in Brussel namelijk veiliger.”

Covid Safe Ticket (CST) in de horeca: Adrian Cirjan van La Villette op de Oude Graanmarkt

| Adrian Cirjan van La Villette op de Oude Graanmarkt.

Iedereen een beetje ober en portier

Adrian Cirjan van La Villette op de Oude Graanmarkt ziet de maatregel helemaal zitten. Hij zal iedereen controleren en toont enthousiast dat hij de controleapp al heeft gedownload. Al knijpt hij een oogje dicht voor vaste klanten. “Wij hebben veel stamgasten. Ik zal hen controleren, maar dat ga ik toch niet elke keer doen?” aldus Cirjan, die het coronapasverhaal positief inziet. “Er is altijd eerst veel blabla, maar de mensen zullen het waarschijnlijk snel gewoon worden. De controle duurt maar drie seconden.”

Ook Café De Markten is er volledig klaar voor. “Alle klanten moeten langs één deur binnen. Daar gaan we een bord plaatsen waar klanten moeten wachten tot we bij hen komen en hun coronapas kunnen controleren. Alle werknemers zullen een beetje ober én portier zijn,” klinkt het.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Gezondheid , corona , covid safe ticket

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni