Philippe Touwaide, de federale ombudsman voor de luchthaven van Zaventem, heeft bij het parket van Halle een klacht tegen onbekenden ingediend. Hij verdenkt de directie van Brussels Airport Company (BAC) ervan 's nachts illegaal Boeings 777 over de Kanaalroute te laten vliegen.
Nachtvluchten over Kanaalroute: federale ombudsman dient klacht in tegen onbekenden
Twee weken geleden ondernamen zo'n vierhonderd gezinnen uit Sint-Pieters-Woluwe, Wezembeek-Oppem en Kraainem gerechtelijke stappen tegen de Belgische staat wegens het onrechtmatig overvliegen van hun huizen. De families hekelen het buitensporig gebruik van baan 01 en eisen daarom een compensatie van 40 miljoen euro van de federale regering. Dat schrijft de krant La Dernière Heure vrijdag.
Terzelfder tijd werd bij het parket van Halle een andere klacht ingediend tegen onbekenden, deze keer door de federale ombudsman voor de luchthaven van Zaventem, Philippe Touwaide. Hij beschuldigt Brussels Airport Company (BAC) ervan 's nachts illegaal Boeings 777 over de Kanaalroute te laten vliegen.
'Gesjoemel met certificaten'
"De vliegtuigen zijn in het bezit van een dubbel geluidscertificaat, dat is bij wet verboden," aldus Touwaide. "Een vliegtuig met een quotum van meer dan 4 kan 's nachts geen gebruik maken van de kanaalroute en ook niet op de Ring-route vliegen als zijn quotum meer dan 8 bedraagt."
Philippe Touwaide verwijt Brussels Airport Company dat ze de waarden van de certificaten zodanig aanpassen dat ze volgens de wet alsnog de bewuste vliegroutes kunnen gebruiken. Volgens gegevens van de Federale Ombudsdienst, die La Dernière Heure kon inkijken, werden in 2019 130 B777 opstijgingen geregistreerd, 139 in 2020, 286 in 2021 en reeds 131 in de eerste vier maanden van dit jaar.
'Geen overtredingen' volgens Leefmilieu Brussel
Eind 2021 waarschuwde de ombudsman de luchthaven, de FOD Mobiliteit en de Brusselse autoriteiten voor het feit dat het aantal nachtvluchten boven de Kanaalroute sterk was toegenomen, "door vliegtuigen van het type Boeing 757-200 waarvan de geluidsnormen op miraculeuze wijze laag genoeg waren, zonder dat we hiervoor een verklaring konden krijgen, waardoor ze plots wel over de Kanaalroute mogen vliegen in plaats van over de zogenaamde Ringroute (Noordrand)."
Philippe Touwaide hekelt het feit dat de gegevens voor elk vliegtuig worden beheerd door Brussels Airport Company, een private commerciële onderneming. "Dit lijkt ons geen verstandige keuze, je kan niet degelijk gecontroleerd worden als je zelf die controles uitvoert," luidt het. Volgens hem begaat de luchthaven van Zaventem deze onregelmatigheden met volledige kennis van zaken.
Volgens Leefmilieu Brussel zijn er dan weer geen inbreuken gemeld inzake geluidsnormen van vliegtuigen die 's nachts de Kanaalroute gebruiken.
Lees meer over: Brussel , Justitie , geluidsnormen , geluidsoverlast vliegtuigen , Brussels Airport Company
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.