| Een Lufthansa-vliegtuig boven Brussel. Archiefbeeld.

Vlaanderen start belangenconflict tegen nieuwe vliegroutes Brussels Airport

© Belga
16/10/2023
Updated: 16/10/2023 13.37u

De Vlaamse regering roept een belangenconflict in tegen de verschuiving van vliegroutes van en naar Brussels Airport. Uit onderzoek van het Departement Omgeving is volgens minister van Vlaamse Rand Ben Weyts gebleken dat de recente aanpassing van de routes opnieuw meer overlast verschuift naar Vlaanderen. Federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet reageert dat er indien nodig aanpassingen kunnen komen.

De inwoners van de gemeenten in de noordelijke Vlaamse Rand ervaren de laatste dagen meer geluidshinder van overvliegende vliegtuigen. Volgens Walter Vansteenkiste, burgemeester van Wemmel en voorzitter van het platform luchthavenregio, zijn er vanaf 5 oktober nieuwe vliegroutes in voege.

De Vlaamse regering liet het Departement Omgeving nagaan of er een verschuiving is van geluidsoverlast. Het Departement stelde vast dat de vliegroutes sinds de aanpassingen van begin oktober verschuiven richting Vlaanderen. Met name het noorden en het noordwesten van de Vlaamse Rand worden sterker getroffen, ten voordele van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. De verschuiving geldt zowel voor dag- als voor nachtvluchten. De regering heeft daarom beslist om een belangenconflict in te roepen bij het Overlegcomité.

De verschuiving van de vliegroutes van en naar Brussels Airport heeft te maken met de invoer van een nieuwe Europees verplichte technologie, zegt federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) maandagmiddag in een reactie. Maar als het nodig blijkt, kunnen er aanpassingen komen.

Gilkinet: 'Niet intentie om hinder naar Vlaanderen op te schuiven'

Bepaalde vertrekroutes die de Brusselse Noordrand kruisen, maken sinds begin deze maand gebruik van satellieten in plaats van bakens op de grond, legt een woordvoerster van Gilkinet uit. Het gaat om 'PBN-routes', wat staat voor Performance Based Navigation, een techniek die Europees wordt verplicht. Het is de bedoeling dat de nieuwe routes zeer gelijkaardig zijn aan de conventionele routes, maar het is niet abnormaal dat er met de invoering van een nieuwe technologie nog wat verfijningen moeten gebeuren, klinkt het.

De minister wacht de resultaten van een analyse van het Directoraat-Generaal Luchtvaart (DGLV) af, en "indien nodig zulen er aanpassingen komen," aldus Gilkinet. De Ecolo-vicepremier benadrukt dat het niet de bedoeling is de hinder "stiekem op te schuiven naar Vlaanderen," en zegt dat hij al actie heeft ondernomen om de geluidsdruk op de omwonenden te verminderen. Daarnaast legde de minister al de afschaffing van intra-Belgische korteafstandsvluchten en de herziening van de 'quota counts', de score die vliegtuigen krijgen op basis van het geluidsniveau, op tafel, zegt hij.

"Ik begrijp de bezorgdheid van de bewoners, die erg lijden onder de overlast van geluidshinder door onze nationale luchthaven. Ik werk altijd in alle transparantie en ik wil absoluut vermijden dat Brussel-Nationaal de geluidsvuilbak van Europa wordt." De discussie met Vlaanderen wordt deze week nog besproken in een technische werkgroep met de gewesten, aldus nog Gilkinet.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni