1.350 chauffeurs kregen de voorbije maanden de melding dat hun voertuig niet conform is met de lage-emissiezone. Vanaf maandag volgen ook gepeperde boetes van 350 euro. Tegen 2020 zou 14 procent van het huidige wagenpark uitgesloten worden.
1.350 waarschuwingen voor lage-emissiezone
Tussen begin juli en 21 september kregen welgeteld 1.350 chauffeurs een waarschuwing dat hun voertuig de lage-emissiezone (die zich uitstrekt over het hele gewest) niet in mag. Nog eens 400 andere mogen eerstdaags zo’n bericht verwachten. Dat blijkt uit cijfers die onze redactie opvroeg. Dit weekend eindigt de waarschuwingsperiode. Vanaf maandag zullen overtreders een boete van 350 euro moeten betalen.
Het aantal geeft een idee van impact van de huidige lage-emissiezone. Het totale aantal auto’s in Brussel bedraagt bijna 500.000 voertuigen. Dat betekent dat amper 0,2 procent van het totale aantal een waarschuwing kreeg.
Het Gewest schat het aantal wagens in Brussel dat niet aan de huidige normen voldoet op 2.300. Ruim de helft van die wagens werd dus ook opgemerkt door de gewestelijke camera’s in de voorbije maanden.
'Geen cosmetische ingreep'
Het aantal waarschuwingen mag momenteel dan nog laag liggen, de normen worden snel strenger. In 2019 zouden zonder gedragsverandering bijna 19.000 auto’s niet meer aan de normen voldoen. “Vanaf dan zijn ook de benzinewagens met euronorm 1 verboden, net als de diesels met euronorm 1 en 2”, legt de woordvoerder van het kabinet van milieuminister Céline Fremault (CDH) uit.
In 2020 volgt nog een een flinke sprong. Dan zouden – nog steeds onder de hypothese dat de Brusselaars geen nieuwe wagen kopen – al 65.000 voertuigen rondrijden die niet aan de normen voldoen, goed voor 14 procent van het totale wagenpark.
“In de praktijk zullen mensen zich natuurlijk aanpassen aan de normen en zal het cijfer op dat moment veel lager liggen”, legt de woordvoerder uit. “Die cijfers geven aan dat de lage-emissiezone geen cosmetische ingreep is.”
Meer info over de lage-emissiezone vind je hier.
Lees meer over: Brussel , Milieu , Mobiliteit , LEZ , Lage Emissiezone , Céline Fremault
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.