180.000 meldingen op FixMyStreet sinds lancering app

AD
© BRUZZ
20/01/2023

Sinds de lancering in 2013 stroomden er al bijna 180.000 meldingen binnen op FixMyStreet, de app van Brussel Mobiliteit waarmee Brusselaars problemen kunnen signaleren in hun woonomgeving. Dat blijkt uit een Innoviris-onderzoeksproject van VUB-criminologen Iris Steenhout, Lior Volinz, en Lucas Melgaço, waarin onder andere wordt nagegaan of de app aan de verwachtingen van de Brusselaars voldoet.

Via FixMyStreet kunnen Brusselaars zelf overlast of kleine misdrijven melden. Vervolgens komt die melding rechtstreeks bij de verantwoordelijke gemeentedienst terecht. De app werd gelanceerd in 2013, maar kende haar echte doorbraak pas in 2017. Vandaag stromen er dagelijks meer dan vijftig meldingen binnen.

Openbare netheid

“Meer dan de helft van de gemelde incidenten heeft te maken met openbare netheid”, zegt onderzoeker Iris Steenhout. “Gevolgd door problemen met de straat, zoals schade aan het wegdek, openliggende putdeksels, omvergereden paaltjes of verkeersborden en defecten aan de openbare verlichting.”

De app is ook een belangrijke tool voor de overheid, om aan te tonen hoe snel zij tussenkomen bij dit soort problemen. Over het algemeen is dat volgens de onderzoekers vrij snel, al varieert die termijn naargelang het type incident dat gemeld wordt. “Vuilnis wordt doorgaans binnen een periode van drie dagen opgeruimd. Bij problemen aan het straatmeubilair of aan de weg kan de wachttijd oplopen tot 50 dagen”, aldus Steenhout.

Te hoge verwachtingen

Het onderzoek zal in totaal vier jaar in beslag nemen, waarvan de eerste twee jaren inmiddels achter de rug zijn. Tijdens de eerste fase werden de verschillende stadsdiensten bevraagd, onder andere over hoe de informatiestromen lopen. Daarnaast werd er ook een kleine bevraging gedaan bij een zestigtal respondenten om na te gaan hoe vaak zij de app gebruiken en wat hun perceptie erover is.

Voor de meerderheid van de respondenten bleek die positief, al waren er ook een aantal klachten. “Het feit dat je een digitaal platform installeert waar burgers rechtstreeks incidenten kunnen melden, creëert de verwachting dat er direct een oplossing zal volgen”, legt Steenhout uit. “We zien ook dat er steeds meer sociale problemen worden gemeld, zoals overlast rond kraakpanden en zaken die gerelateerd zijn aan de vluchtelingenproblematiek.”

Survey

Om FixMyStreet nog beter op de noden van de burgers af te stemmen, roepen de onderzoekers Brusselaars op om deel te nemen aan een survey die naar hun ervaringen polst. “De resultaten daarvan worden aan het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de verschillende gemeenten die FixMyStreet gebruiken overgemaakt”, aldus Steenhout.

Deelnemers moeten de app kennen en best ook al gebruikt hebben. De gegevens van respondenten worden geanonimiseerd in het onderzoek.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni